Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil...
podnázev: Zahájení výstavy
typ dokumentu: text
rok vydání: 2014
počet stran: 2 listy
výška x šířka [mm]: 297 x 210
jazyk: český
poznámka:
-
Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil s Jiřím Kolářem, Vladimírem Boudníkem a Bohumilem Hrabalem. Za tři dny budou, vlastně už teď jsou, všechny sdělovací prostředky plné Bohumila Hrabala, narodil právě před sto lety, 28. března 1914. Kulaté výročí připomněl i Archiv výtvarného umění výstavou Pražské imaginace v Malé věži DOXu. Pražská imaginace bylo soukromé nakladatelství matematika a programátora Václava Kadlece zaměřené především na Hrabalovu tvorbu. Vyšlo v ní celkem 366 svazků, mimo jiné devatenácti svazkové sebrané dílo Bohumila Hrabala. A protože samizdaty a knihy se špatně vystavují jsou v Malé věži doplněné díly Hrabalových přátel - umělců libeňského okruhu - fotografiemi Ladislava Michálka, obrazy Hanese Reegena, grafikami - Oldřicha Hamery, Zdeňka Boušeho, Vladimíra Boudníka a Josefa Hampla. Stejně jako Boudník i Josef Hampl experimentuje, kombinuje techniky i materiály, vytváří abstraktní aktivní grafiky, tisky ze štočků připravených broušením, rytím, prorážením, vrtáním, nalepením nalezených předmětů - látek, nití, provázků, drátů, kousků plechu. Do Hamplova i Boudníka díla tak přímo vstupuje realita, osobně prožitá skutečnost.
Základní výtvarné znalosti a dovednosti získal v letech 1955 -1960 na soukromé Škole dekorativních umění Jaroslava Masáka v Praze. Od roku 1967 do roku 1990 působil na Akademii výtvarných umění jako brusič litografických kamenů, tiskař a nakonec odborný instruktor v ateliérech Vojtěcha Tittelbacha, Jiřího Johna a Ladislava Čepeláka. Na Akademii se ještě více technicky zdokonalil, a měl zde i možnost realizovat nové nápady, grafické experimenty.
Hamplova díla nevznikají osamoceně, ale v řadách rozvíjejících jednu myšlenku, většinou v početných cyklech. V touze dokonale vyčerpat techniku, nápad nebo pracovní postup je patrný vliv Jiřího Koláře, který také zkoumal možnosti vzniku díla v nekonečných variantách, často v malých obměnách. Jednotlivé práce se potom vzájemně doplňují, ozřejmují a posilují. Představit více Hamplových cyklů v dostatečné plnosti je nad naše možnosti, jsou jich desítky. Vybrali jsem tři – které jsem pracovně nazval - konstrukce, vrstvy a hnízda. První dva se týkají či dotýkají krajiny. Jehlanovité a hranolovité stavby či kostry připomínají triangly, dnes už neexistující dřevěné špičky či rozhledny vztyčené nad triangulačními body umožňujícími - pokud si vzpomínám pomocí sinových a kosinových vět - povrch země popsat, zmapovat. Některé konstrukce jsou doplněné zvlněným horizontem a frotážovanými body, rastrem, který se v Hamplově tvorbě v nejrůznějších podobách vrací, opakuje. Cyklus vrstev jsou frotáže z vroubkovaného skla. Jak souvisí s krajinou, se zemí, snad není třeba nikomu – ani geofyzikům - vysvětlovat. Mne ale nejvíc okouzlila hnízda. Možná i proto, že jsem je nečekal. Fragmenty vosích hnízd, přírodní papírovinu, rozvinul Josef Hampl do plochy, nalepil na papír. A zřejmě proto, že cítil že je v nich přítomné úsilí, že vyzařují energii, vzal tužku a to existující a přitom neviditelné vlnění zakreslil. S vnímáním umění to je stejné. Stačí jenom být otevřený, bez předsudků nechat tu skrytou sílu na sebe působit. Prosím, máte možnost.
Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil...
osoba | narození | poznámka |
Hůla Jiří | 7. 6. 1944 |
Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil...
osoba | narození | poznámka |
Hampl Josef | 17. 4. 1932 |
Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil...
autorská | |
termín | název výstavy, místo konání |
2014/03/26 - 2014/04/22 | Josef Hampl: Krajiny, hnízda (frotáže, koláže, kresby), Geofyzikální ústav AV ČR, přednáškový sál, Praha |
Koncem 50. let se Josef Hampl seznámil...
instituce, obec, signatura, poznámka | |
A 113249, výstřižek |