Jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl...

podnázev: zahájení výstavy

typ dokumentu: text
rok vydání: 2008
počet stran: (3 listy)
výška x šířka [mm]: 297 x 210
jazyk: český

poznámka:
zahájení výstavy Marie Blabolilová: Zahrady, Galerie Magna, Ostrava, 9.1. - 13.2.2008
-
Vážení přátelé, dámy a pánové, jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl, že mohu v Galerii Magna zahájit novou výstavu. Jestli dobře počítám, je moje radost hned trojnásobná. K Ostravě mám vztah, na přelomu 60. a 70. let jsem bydlel v Ostravě-Porubě, psal jsem do Ostravského večerníku, rozhlasu i televize. Ale do časopisu Červený květ se mi proniknout nepodařilo. Redaktoroval ho v 60. letech básník Václav Hons, poději velice aktivní normalizátor, autor mnoha poém, např. o Leninovi (1977) nebo o Vítězném únorovi (1972), a naše regionální, tím naše rozumějte region Podlipansko, osobnost. Narodil se totiž 14. června 1938 v Chotuticích na Kolínsku. Další podrobnosti v informačním systému abART. Do abARTu se vstupuje z webových stránek občanského sdružení Archiv výtvarného umění, najdete je na adrese www.artarchiv.cz. Všimněte si, jak už se nám všechno hezky – dopředu, dozadu, doleva, doprava, napříč, nahoru i dolů - propojuje. Všechno totiž souvisí se vším, a v duchu – všeho se vším – je i zahájení. Mimochodem, kdyby někdo z vás o časopisu Červený květ věděl, Archiv ho s díky přivítá, stejně jako jakékoli jiné dokumenty a informace o výtvarném umění. Jak souvisí Marie Blabolilová s Archivem výtvarného umění? Je zakládající členkou. A s abARTem? Zatím tam jsou (mohu ukázat) základní informace, a přistupujeme k hlubšímu zpracování Mariina díla. Během roku by tam měla být celá grafická tvorba, bezmála tisícovka různých grafických listů vytvořených technikou čárového leptu, většina zásadních obrazů, kompletní literatura, přehledy výstav. A s Ostravou? Už dvakrát tady vystavovala. V roce 1991 v Galerii d, Jan Šmolka by o tom jistě něco věděl, v roce 1997 v Galerii Na chodbě v Základní škole Gajdošová. Druhou radostí je, že se výstava nejnovějších obrazů Marie Blabolilové koná právě ve vaší galerii. Neříkám to ze slušnosti, ale ze znalosti a z přesvědčení. Podobných, jasně vyprofilovaných a zároveň nekomerčních a nezávislých, výstavních síní je u nás málo. Galerie Magna má – díky Janu Šmolkovi - jasné zaměření a poslání. Náplní je moderní a současné české a slovenské umění (zase ty vztahy a souvislosti, zase všechno se vším), cílem kvalita. Ke všem výstavám vychází katalogový list se základní informací, zasvěceným textem a reprodukcí. Je to už slušná řádka, kus poctivé práce. A třetí důvod je víc než jasný, je to výstava Marie Blabolilové. Mariinu tvorbu sleduji třicet let, o jejím umění jsem napsal dvacet-třicet textů, a přesto mě znovu a znovu překvapuje. Čím, to jsem napsal do katalogového listu. Nerad se opakuji, ale dovolte, abych sám sebe ocitoval.
Opakovat znamená říkat znovu a znovu známé věci. Marie Blabolilová se ale neopakuje, vznik každého díla provází novým očekáváním, starou nejistotou. Její tvorba je často nevyrovnaná, nevyrovnanost, úlety a propadáky jsou průvodci hledání, projevy opravdovosti. Tradičně působící obrazy a grafiky neustále narušují hranice uznávaného vkusu a estetiky. Obecně totiž platí, že přijmout dokážeme jenom to, co známe, co máme zažité, ale Marie si nedá pokoj, stále přichází s něčím jiným, znepokojivým. V jejich nových dílech vždycky objevím něco, co jsem do té doby neznal, netušil, nepředpokládal. Tady jsem původně chtěl skončit, zahájení jsem psal ve vlaku, a naštěstí mi kleknul počítač. Na cestu jsem si vzal, jaká to souhra náhod a jak to všechno se vším souvisí, Kaleidoskop Josefa Šímy.
„...všechno, co člověk žije a dělá,“ píše v doslovu Josef Šíma, „má nějaký hluboký vnitřní řád, ze kterého se nemůže vymknout. To není fatalismus, to je jednota a variabilita světa. Přesně organizovaný nepořádek. Ale kdyby člověku bylo dáno aby viděl současnost s odstupem, jako vidí předcházející doby, asi by ustrnul jak to co vypadá zblízka jako chaos, jsou jen bezvýznamné drobnosti, které mizí v pevném řádu a o kterých není třeba dále mluvit a psát - poněvadž mimo jiné sem také malíř – ale to je největší pochybnost jakou jsem kdy řekl. Ale dejme tomu. Ovšem se zmíněným už odstupem? Zatím padám dále jako Newtonovo jablko, přitahován neodolatelnou silou do neznáma.“
A potom že všechno nesouvisí - vlak, počítač, Jan Šmolka, Galerie Magna, Newton, jablka. Nevymyslel bych lepší zakončení.

studovna objednat do studovny

Dokument byl vložen do košíku

Do košíku

Pokračovat v prohlížení

Jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl...

osoba   narození   poznámka
Hůla Jiří   7. 6. 1944    

Jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl...

osoba   narození   poznámka
Blabolilová Marie   4. 3. 1948    

Jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl...

autorská
termín   název výstavy, místo konání
2008/01/09 - 2008/02/13   Marie Blabolilová: Zahrady, Galerie Magna, Ostrava (Ostrava-město)

Jsem rád, že si na mne Jan Šmolka vzpomněl...

  instituce, obec, signatura, poznámka  
  A 39997, Blabolilová Marie