Môj výtvarný manifest alebo, pojednanie o tvorbe s využitím čiar (línii), ktoré delia i spájajú

typ dokumentu: text
rok vydání: 2006
počet stran: 1
jazyk: slovenský

poznámka:
-
Všetky existencie tohto sveta (živé či neživé) majú svoju hmotnú a nehmotnú podstatu
pochádzajúcu z toho istého spektra. Hmotná podstata reprezentuje túto existenciu in natura
a výtvarník ju vníma hlavne cez mechanické aspekty hmoty. Nehmotná podstata reprezentujúca “neuchopiteľnú” vlastnosť ducha, je jej riekou, ktorá vyvrela pri “vzniku” existencie, tečie s ňou a mohutnie s každou udalosťou (interakciou), ovplyvňujúcou jej komplementárnu podstatu. Rieka sa týmto stáva akýmsi záznamníkom, svedkom, dejepiscom, či lekárskou správou tela aj duše a pretrváva aj po “zániku” hmotnej podstaty existencie. Chcem vo svojej tvorbe využívať čas (prítomný, minulý, či budúci) na presuny po rieke. Čiarou (líniou) prehrádzať riečny prúd v okamihoch, ktoré svetu vyšlú posolstvo o stave harmónie (in natura, v znaku, symbole, bode, farbe, slove, či kompozícii), provokujúc fantáziu i filozofiu. Každé dielo s posolstvami medzi “priehradami” bude vždy o kúsok menej, či o kúsok viac dlhším fragmentom riečnej rovnice existencie, ktorej úplného popisu sa mi však ani cez všetky diela nedostane, pretože sama podstata tejto existencie ľudskému autorovi poznateľná nie je.
Dubnica nad Váhom, 18. a 19. október 2000
(Vyššie uvedený výtvarný manifest vznikol na základe úvah a riešení, ktoré vyplynuli z autorskej teoretickej práce: EnergArtS alebo osobná teória tvorby a hodnotenia diela /1995 – 2001/ - celé znenie EnergArtS je možné přečítat na www.vydrnak.com/tvorba/filozofia)

1.dodatok
Manifest z iného uhlu pohľadu
.....každá existencia, dej, či skutočnosť má svoju pamäť, žije prítomnosťou a má svoju budúcnosť. Jej energiu ovplyvňovali, ovplyvňujú a budú ovplyvňovať interné i externé vzťahy s ďalšími existenciami. Skutočnosť takto poňatá sa stáva súborom (množinou) energetických polí. Charakterizovať ich možno symbolmi, skratkami, značkami (logami), sekmi, časovými líniami či výrezmi....Teoretické zobrazenie potom smeruje do nekonečna. Praktické, ku konečnému počtu. Znaky nesú v sebe obsahové posolstvo (správu). Niekedy v diele (na dosiahnutie výtvarného zámeru) stačí rozhodiť za hrsť symbolov. Inokedy treba veľký výsev. Všetko je podriadené fantázii autora, časovým a materiálovo-technologickým rozvrhom diela. Formu- emocionálnu náladu – dotvára farba. Jej vyznenie môže byť od pastelových valérov s dominanciou znakov, až po prvoplánový expresívny účinok s druhotným čítaním znakov.
Kľúčové, Dubnica nad Váhom, 14. a 15. jún 2006

2. dodatok
Referencie- teoretické východiská tohto manifestu
Svet v súčasnosti je presýtený informáciami. Orientáciu v tomto mravenisku preberajú na seba značky, logá, symboly, skratky... – novodobé hieroglyfy. Čím väčšia civilizácia, tým väčšia snaha vyjadriť maximum minimom. Človek prechádzajúci napríklad mestskou aglomeráciou sa vo veľkej miere naviguje takýmito návestiami. Stačí uvidieť malú značku (logo) a jeho informovaná predstava mu v okamihu premietne obrovské množstvo ďalších existencií, majúcich vzťahy a súvislosti s týmto symbolom, vrátane pohybu v čase. Vyhodnotením takéhoto informačného zážitku ovládne pozorovateľa vnútorný pocit s intenzitou úmernou okamžitej dispozícii jeho osobnosti identifikovať sa s videnou informáciou. Prijať takéto východiská umožňuje vyrozprávať výtvarný príbeh postupom uvedeným v manifeste.
Dubnica nad Váhom, 15. jún 2006

studovna objednat do studovny

Dokument byl vložen do košíku

Do košíku

Pokračovat v prohlížení

Môj výtvarný manifest alebo, pojednanie o tvorbe s využitím čiar (línii), ktoré delia i spájajú

osoba   narození   poznámka
Vydrnák Jozef   27. 3. 1961    

Môj výtvarný manifest alebo, pojednanie o tvorbe s využitím čiar (línii), ktoré delia i spájajú

  instituce, obec, signatura, poznámka  
  A 59339, výstřižek