Umění moderní Ameriky
typ dokumentu: podřazený dokument
nadřazený dokument: Cedar-rapidské listy
rok vydání: 1947
jazyk: český
poznámka:
Americké výtvarné umění je v Československu velmi málo známé. Něco málo reprodukcí, uváděných občas v zahraničním i domácím odborném tisku o něm nepovědělo mnoho. Teprve výstava, uvedená Americkou informační službou ve třech největších čsl. městech, v Praze, v Brně a v Bratislavě, odhalila s něho roušku poněkud důkladněji.
Obraz, který podává, v ČSR nepřekvapil. Umění moderní Ameriky je totiž odrazem dění evropského, jednou z jeho odnoží, nedosahující zdaleka té úrovně, kterou dosáhlo evropské výtvarné umění pod vedením Pařížské školy. Daleko od pramenů, z nichž čerpá své podněty, nemůže mladé americké umění konfrontovat své úsilí a jeho výsledky, jichž evropská škola dosáhla ve svých vrcholech. Chybí mu ono zvláštní duchovní prostředí, z něhož vyrůstá evropské výtvarné umění a půda, kterou má pod nohama a která sahá do předcházejících století, je příliš mělká, než aby z ní mohly vyrůst stromy té mohutnosti a síly, které vyrůstají v staré kolébce kultury.
Přes všechny tyto překážky setkalo se mladé americké výtvarnictví v ČSR s porozuměním, i když je jasné, že doménou Ameriky jsou odvětví jiná, literatura, poesie, hudba a film. Co jest na něm nejvíce ceněno, je jeho elán, jeho nebojácnost postavit se proti proudu a vyrovnat se Evropě, která drží dosud v tomto kulturním odvětví primát. Největší úcty si vysloužila v americkém výtvarnictví architektura, která tvoří vedle pokrokové malby a grafiky jednu z hlavních částí exposice.
Výstavu uspořádala v Praze na vltavském ostrůvku proti Národnímu divadlu Umělecká beseda, která je jedním z nejstarších českých výtvarnických spolků. Navštívil ji se svou chotí též p. president dr. Beneš, velký milovník výtvarného umění, doprovázený kulturním atašé U.S.A. v Praze p. Hugo Weisgalem, který pořídil též velmi inteligentní, odborně zpracovaný rozbor amerického výtvarného vývoje pro vzorně vypravený katalog.