Kniha v českém kubismu
typ výstavy: kolektivní
místo konání: Muzeum umění Olomouc - Muzeum moderního umění
termín: 2005/03/03 - 2005/05/22
poznámka:
Výstava podává základní přehled o české kubistické knize i o umělcích-designérech, kteří ji vytvářeli. Představeny jsou zejména práce nejvýznamnějších knižních tvůrců tohoto stylového zaměření – Vratislava Huga Brunnera, Františka Kysely, Jaroslava Bendy a Methoda Kalába.
Zvýšený zájem o užité umění po roce 1900 přinesl i nové přístupy ke knižnímu designu. Krátce po sobě se objevují knižní úpravy ve stylu symbolismu, dekadence a secese, přičemž jednotlivé stylové prvky se často prolínají. Změna se projevuje mimo jiné i na stránkách uměleckých časopisů. Podobně jako v zahraničních publikacích typu Ver sacrum se i v Moderní revui či Volných směrech objevují zmínky o knihách, které upoutávají z hlediska designu, a o umělcích, kteří se aktivně zajímají o knižní úpravu. V letech 1912–1914 se v české knižní grafice začíná prosazovat řada nových tendencí, jež reflektují zájem umělců o abstraktní umění, reformu knižní kultury, jakož i o nový středostavovský životní styl tohoto období. Vznikla Skupina výtvarných umělců, která se v roce 1911 oddělila od spolku Mánes. Členy nového uskupení modernisticky cítících malířů (Josef Čapek, Vincenc Beneš, Antonín Procházka, Emil Filla, Václav Špála), architektů (Josef Chochol, Josef Gočár, Pavel Janák), spisovatelů (Karel Čapek, František Langer) a teoretiků (Vincenc Kramář, V. V. Štech) se stali také Kysela a Brunner.
Vybraný soubor cca 200 knih a půl tuctu návrhů plakátů je sestaven tak, aby byl čitelný vznik, vývoj a metamorfóza původně čistých kubistických forem (Kyselův hvězdicovitý obdélník nebo Brunnerova kazeta ve formě diamantu). Vývojové etapy jsou rozděleny do barevně odlišených okruhů a jednotlivé exponáty jsou prezentovány ve stylisticky odpovídajících kazetách. Výstava již proběhla v Národní galerii v Praze a v Moravské galerii v Brně. Jejím uvedením v olomouckém muzeu navazujeme na dlouholetou spolupráci s dr. Zdenkem Primusem, který zde českou knižní kulturu představil např. na výstavách Česká avantgarda 1922–1938, Much POP and more ART či Umění je abstrakce.
Výstavu provází dvojjazyčná obrazová publikace autora Jindřicha Tomana, která obsahuje podrobné interpretace jednotlivých děl v obecných kulturních souvislostech a v kontextu s ostatní uměleckou tvorbou (architektura, užité umění), nástin vývoje české typografie a knižní grafiky po roce 1900, medailony tvůrců a přehled základní literatury. Publikaci vydalo nakladatelství Kant jako 1. svazek edice Moderní česká kniha.
-hb-