Svetozár Abel

* 11. 8. 1929, Chocholná, Slovensko (Slovakia)
† 11. 8. 1986, Trenčín (Trenčín), Slovensko (Slovakia)
malíř

 

národnost: slovenská
pohlaví: muž

Svetozár Abel
Antény
1964
monotyp
papír
766 x 537
Svetozár Abel
Krajina s mostom
1960
malba
olej, plátno
50 x 70 cm
Svetozár Abel
Bojovník
1967
kombinovaná technika
papír
59 x 41 cm
Svetozár Abel
Postava s červeným pozadím
1966
kombinovaná technika
papír
61 x 43 cm
Svetozár Abel
Postava v priestore
1967
kombinovaná technika
papír
59 x 41 cm
Svetozár Abel
Za sklom
1982
malba
akryl, lepenka
39 x 56 cm

heslo:
V zložitej atmosfére 50. rokov 20. storočia, kedy sa znásilňovala sloboda umelcovej kreativity v prospech anachronických kritérií, tvorivé intencie pedagógov – profesorov J. Mudrocha, Ľ. Fullu, J. Želibského dosť podstatne zasiahli do umeleckého formovania začínajúceho maliara Svetozára Abela. Národným aspektom progresívnej časti nastupujúcej generácie (Galandovci) sa stávalo nepatetické spredmetnenie ľudovosti , folklóru, vidieka, príslušnosti k domovu.
V monumentálnom a dekoratívnom cítení v svojbytne štylizovanom rukopise, vznikajú Abelove krajiny a zátišia, zjednodušeného tvaroslovia, vyabstrahované, s náznakom geometrie, spútané lineárnou kontúrou. Z hľadiska vývoja Abelovej tvorby sú zaujímavé práce z prvej polovice 60. rokov. Abelov myšlienkový a intelektuálny potenciál zasiahla vlna civilizačného očarenia. Jeho túžbou bolo postihnúť život, vytvoriť svedectvo o prevratnom vedeckom a technickom pokroku tej doby. Civilizácia sa posúvala míľovými krokmi dopredu, vesmír sa zdal byť na dosah. Abel hľadal predovšetkým výraz, zhutnenie dojmu, podstatu prežitku, v ktorom akoby sa stotožňoval s vecami a udalosťami. V týchto vzťahových súradniciach vznikajú cykly mestskej aglomerácie, jednoduchej architektúry uniformných sídlisk, ciest krížiacich sa v pravom uhle. Logika Abelovej tvorby si našla priestor v strohosti a vyrovnanosti, v geometrii a cite pre mieru farebnosti. Na začiatku 70. rokov nosil Abel v sebe už iný žánrový potenciál. Lyrickosť, poézia a florálne motívy vytesnili očarenie z vedecko-technického pokroku. Základné civilizačné otázky v štylizovanom linearizme a strohej farebnosti maliar obohacoval o intenzívny biomorfém prírody a obrazy nasýtil dekoratívnou potrebou farebného optimizmu. V nadsádzke sa objavila figúra - ženský akt, neraz stotožňovaný s plodivými silami prírody.
gmab.sk, 25.8.2017

poznámka:
Ábel ? Sveto