Radek Brož

* 6. 6. 1967, Praha, Česká republika (Czech Republic)
30. 12. 1996, Praha, Česká republika (Czech Republic)
sochař, grafik, malíř

 

národnost: česká
pohlaví: muž

Radek Brož
Gloria in excelsis Deo
1991
kolorovaný linoryt
papír
120 x 165

heslo:
Ve druhé polovině osmdesátých let maluje fantazijní a groteskní obrazy, po seznámení s křesťanstvím náboženské motivy. Používá válečky na malování pokojů, zajímá ho rastr, rytmus, vznikající opakováním stejného prvku, rostlinným nebo geometrickým vzorem nahrazuje barevnou strukturu. Zárodkem obrazu je svatý, středově umístěný, obrázek, ze kterého se děj malby odvíjí. Nekonečný vzor myšlenkově nikde nekončí, použití válečku není samoúčelné, dotváří atmosféru díla, ornament je pokračováním středového motivu. Plátna nerámuje, chce, aby se malba pocitově rozprostírala do nekonečna. Koncem roku 1989 cítí, že ho váleček svazuje, vrací se k volnému malování, jako předlohy používá různě zvětšené xeroxové kopie tváře Panny Marie. Černobílé obrazy připomínají strukturu staré zdi, na které se mohou zhmotnit skryté představy. Kromě figurálních obrazů vytváří monotypy, 52 variací z písmen M, A, R, I, A, chápe jako geometrická zobecnění Mariina portrétu. S kaligrafickými symboly Mariina jména se setkal na barokních oltářích, později je objevil při dokumentaci šablonových vzorů na stropě broumovského kostela Panny Marie. O monotypu napsal v roce 1991 obsáhlou diplomovou práci, originální techniku chápe jako podobenství života. Během náhradní vojenské služby v Domově důchodců v Dejvicích, vznikají začátkem 90. let první objekty ze dřeva a z nalezných předmětů. Inspiruje se přenosnýni oltáři a relikviáři, konečný tvar se snaží co nejvíce zjednodušit. V odložených věcech nachází jedinečné příběhy, doteky rukou, stopy času. Říká, že objekt k němu "přichází po částech - a vlastně sám." Vybrané objekty doprovázel krátkými poetickými texty. Když se v lednu 1993 poprvé v Českém Dubu setká s gotickou, přes šablony zdobenou, dřevěnou skříní, prožije cosi, co nazval "zážitkem zjevení." Velkoformátové šablony později použije na některá díla, např. na Ornát v nadživotní velikosti a na Relikviář. Poslední velkou prací Radka Brože byl průzkum a dokumentace pozdně gotické šablonové malby v Čechách a Německu, příprava výstavy Neznámý středověk (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 13.2.-15.4.1997), dva snové prostory navozující představu barevné gotické světnice.
jih