Karel Stretti

* 29. 6. 1943, Praha, Česká republika (Czech Republic)
† 24. 3. 2018, Praha, Česká republika (Czech Republic)
restaurátor, pedagog, malíř, fotograf

 

národnost: česká
pohlaví: muž

NK AUT: js20050613011

poznámka:
prof., ak. mal.; autor prací z oblasti průzkumu techniky malby

Karel Stretti

Státní cena za památkovou péči byla udělena vedoucímu pedagogovi Restaurátorské školy malířské AVU prof. Karlu Strettimu za výsledky dosažené v oboru restaurování malířských děl s přihlédnutím k výsledkům jeho pedagogické práce a k celoživotní snaze systémově řešit problém restaurování v širších souvislostech památkové péče. Při slavnostním přebírání ceny při příležitosti Mezinárodního dne památek a sídel ve Španělském sále Pražského hradu prof. Stretti zdůraznil, že ocenění chápe jako výraz uznání celé české restaurátorské škole a připomněl jmenovitě dlouholetého vedoucího restaurátorského oddělení Národní galerie Mojmíra Hamsíka. Cenou, udělovanou od roku 1999, byl dosud z restaurátorského oboru vyznamenán v roce 2002 in memoriam prof. Bohuslav Slánský.
Předkové Karla Strettiho přišli do Čech v roce 1789 z osady Forno v severoitalském Piemontu. Nebyli by to snad ani Italové, aby se záhy díky svému mnohostrannému talentu neprosadili v mnoha oblastech, včetně výtvarného umění. Bratři Viktor a Jaromír, který – pro odlišení se od bratra – začal používat u svého příjmení ještě přídomek Zamponi, se záhy stali uznávanými malíři a grafiky. Nejen tím jakoby předurčili směřování dalších generací, ale též svým aktivním přístupem k profesi jako takové – oba se podíleli na založení dvou z nejvýznamnějších uměleckých spolků, sdružení Mánes a Hollar. V jejich stopách pokračoval Jaromírův syn Mario, výborný kreslíř, grafik, ilustrátor, malíř a portrétista, jemuž se v roce 1943 narodil syn Karel. I Karlova dráha byla jakoby determinována rodinnou tradicí, avšak významnou roli v ní sehrála i návštěva výstavy Restaurátorské umění v pražské Kramářově galerii v roce 1965 – jak říká sám Karel Stretti, byl nadšen a okamžitě věděl, proč chce zvolit restaurování jako svůj životní úděl. Začal tedy studovat na Akademii výtvarných umění, nejprve – jak se na příslušníka rodu Strettiů slušelo – tři roky malbu a grafiku u prof. Vojtěcha Tittelbacha, poté obor restaurování malířských děl v ateliéru zakladatele české restaurátorské školy prof. Bohuslava Slánského. V rámci studia měl to štěstí – dá-li se o štěstí v souvislosti s přírodní a kulturní katastrofou vůbec mluvit – že se mohl zúčastnit jedné z největších a nejvýznamnějších restaurátorských mezinárodních záchranných akcí všech dob – nápravy následků tragické povodně ve Florencii z roku 1967, kdy kalné vody Arna zaplavily depozitáře galerie Uffizi, klášter San Marco a desítky dalších objektů. Do ateliérů ve florentské Fortezze da Baso se tehdy sjížděly v rámci mezinárodní odborné pomoci organizované UNESCO restaurátorské týmy z celého světa. Stretti měl neopakovatelnou možnost nejen bezprostředního kontaktu se základními díly evropského malířství, ale i přímé účasti na konfrontaci schopností a kvality české restaurátorské školy se „zbytkem světa“. Více něž úspěšné zvládnutí této „zkoušky ohněm“ (resp. vodou…) oboru, koncipovaného profesorem Slánským a historikem umění Vincencem Kramářem jako výtvarné disciplíny, integrující umělecké, technické, technologické a uměnovědné aspekty v pokorné službě originálu, jeho formální, obsahové a historické celistvosti, utvrdilo Karla Strettiho v jistotě správnosti Slánského cesty, z které nikdy v budoucnosti nesešel, stal se jedním z nejvýznamnějších Slánského pokračovatelů a posléze i jeho nástupcem ve vedení restaurátorské školy AVU. Po absolutoriu v roce 1971 nastoupil do restaurátorského ateliéru do Národní galerie, avšak nevydržel v něm dlouho. K typickým Strettiho vlastnostem totiž patří nekompromisnost v zásadních požadavcích na etické nakládání s uměleckými díly a kulturními památkami obecně. Tehdejší praxe nadměrných transferů celých výstav starého umění do zahraničí, zoufalé podmínky dopravy v neklimatizovaných kamiónech, kdy nedocházelo k fatálním ztrátám polychromií plastik a barevných vrstev obrazů jen díky nezměrnému úsilí restaurátorského týmu, ohrožování samotné existence děl a zneužívání restaurátorů nebylo pro Strettiho přijatelné. Když poznal, že věc nemůže ze své pozice ovlivnit – šlo o politické zadání, bezohledné vůči odborným aspektům – nezbylo než odejít. Následující bezmála dvě desetiletí „na volné noze“ byla ve znamení restaurování desítek závěsných a deskových obrazů, plastik a nástěnných maleb. Připomeňme alespoň ty nejvýznamnější z bohatého Strettiho „portfolia“. Ještě za působení v Národní galerii byl pověřen restaurováním obrazu neznámého autora z 18. století. Po podrobném nedestruktivním průzkumu a prvotních drobných sondážích se ukázalo, že pod stávající malbou je skryt jiný obraz, nepoměrně kvalitnější. Karel Stretti byl první, kdo jej identifikoval jako malbu Tintoretta – autorskou atribuci v dalších fázích restaurování potvrdil i historik umění prof. Neumann a přední italský expert Federico Zeri. Tintorettovo Klanění pastýřů se posléze, po devítileté restauraci, kdy např. přemalbu bylo nutno snímat po zlomcích milimetru skalpelem, stalo chloubou Obrazárny Pražského hradu. Ze závěsných obrazů sluší vzpomenout ještě alespoň restauraci Brandlova sv. Antonína z kostela sv. Ducha v Hradci Králové nebo Lota a jeho dcery téhož autora z Národní galerie, obrazy Reinerovy či Willmannovy a mnohé další. Nikoli v poslední řadě dosvědčuje Strettiho přirozený profesionální zájem o moderní umění úctyhodné množství restaurovaných maleb 20. století, počínaje Toyen, přes Kupku, Permekeho, Lhotáka, Kotíka, Vožniaka, Ronovského, Medka až po autory zcela současné. Cenou Evropské unie Europa Nostra za rok 2005 bylo oceněno restaurování souboru deskových maleb v kapli sv. Kříže na Karlštejně. Na jeho realizaci se dlouhodobě podílela řada špičkových restaurátorů a jméno Karla Strettiho mezi nimi přirozeně nemohlo chybět. Vedle Theodorikova obrazu Prorok Elizeus restauroval ústřední malbu celého prostoru, triptych Tommasa da Modena z oltářní stěny. Z oboru deskové malby nelze vynechat ještě oltář z Konopiště z počátku 15. století či překrásná křídla oltáře s postavami evangelistů Michaela Coxcie s ústřední malbou Jana Gossaerta zvaného „Mabusse“ Svatý Lukáš kreslí Pannu Marii ze sbírek Národní galerie. Polychromované plastiky zastupují v tomto výčtu alespoň dvě dřevořezby Matyáše Bernarda Brauna Sv. Josef a Sv. Lukáš z kostela sv. Klimenta v Praze. Jedním z úběžníků Strettiho odborného zájmu vždy byla nástěnná malba. Též jeho zásluhou nepadly za oběť nelítostné důlní exploataci severních Čech v 70. a 80. letech minulého století gotické malby, transferované z posléze zbořených kostelů v Kopistech a Židovicích. Jejich technicky bravurní instalace na lehké přenosné panely je dodnes příkladná, jakkoli vytržení malby z přirozených vazeb na architekturu vždy znamená její zásadní ochuzení; dodejme, že v těchto a jim podobných případech nikoli rozhodnutím restaurátora. Význam fyzické záchrany maleb tak nemohlo snížit ani paradoxní režimní zneužívání záchranných prací restaurátorů jako příkladů péče socialistického státu o kulturní dědictví. Z dalších restaurovaných nástěnných maleb připomeňme ještě gotické malby ve Starém Plzenci, Reinerovu fresku Hagar v poušti v pražském Křížovnickém klášteře či malbu Navrátilovu tamtéž, Alšovu malbu Vypravování ve foyer Národního divadla nebo objev románských maleb ve švýcarském Schiffennen. Restaurování nástěnných gotických maleb v kostele sv. Martina ve Hněvkovicích, restaurování části unikátních maleb Mistra třeboňského oltáře a dalších malířů lucemburského dvorského okruhu poslední čtvrtiny 14. století v bývalém kostele sv. Vavřince staroměstského kláštera sv. Anny dominikánek a odkryvy a restaurování nástěnných maleb cranachovského okruhu v klášterním kostele 14 sv. pomocníků v Kadani realizoval a nadále realizuje Karel Stretti již ve své další životní roli, a to jako vedoucí pedagog Restaurátorské malířské školy Akademie výtvarných umění v Praze. K tomuto údělu dospěl jakýmsi osudovým přirozeným výběrem, byv vyzýván v listopadu 1989 stávkujícími studenty i kolegy k převzetí odpovědnosti za tradiční centrum restaurátorského oboru, navázaní na Slánského odkaz a výchovu budoucích generací restaurátorů. Po absolvování příslušného konkurzu a jmenování profesorem se s vervou, odpovědností a oddaností sobě vlastní vrhnul na zásadní modernizaci školy. Je paradoxní, že česká restaurátorská škola zosobněná dnes právě Karlem Strettim je občas napadána z nedostatečné reflexe takzvané multidisciplinárnosti restaurování, zosobňované spoluprací restaurátora s historikem umění a přírodovědcem. Problém je však spíše v tom, jak kdo onu multidisciplinárnost chápe. Pro Strettiho je přirozenou součástí restaurátorského procesu, který však provádí a za který také plně zodpovídá restaurátor, pročež on je tím, kdo poznatky souvisejících disciplin syntetizuje a aplikuje – stejně jako chirurg se neobejde bez spolupráce celého týmu, ale za operaci a stav pacienta odpovídá on. Pro jiné je stále dokola opakované deklarace multidisciplinárnosti jenom zástěrkou k ingerenci přístupů, které restaurování chápou jako disciplínu prioritně technickou, akcentují výtvarné dílo jako především materiálově technologickou strukturu a poněkud pozapomínají na to, že matérie je jen a pouze nositelkou obsahu, který je významově prioritní a musí být významově prioritní i v procesu restaurování. Byl to právě prof. Slánský, který u nás restaurování jako disciplínu kombinující umělecké a vědecké aspekty založil a je to právě prof. Stretti, který vybudoval na AVU pracoviště s takovým vědeckovýzkumným zázemím, o jakém se oboru do té doby ani nesnilo. Sám je garantem Akademické laboratoře materiálového výzkumu, spolupracující s Akademií věd a dalšími vrcholnými vědeckými institucemi. Součinnost restaurátora s přírodovědcem (o historiku umění ani nemluvě…) je naprosto samozřejmá, běžná a je každodenní všední realitou studentů i absolventů Strettiho školy, která je dnes zejména jeho zásluhou svým vybavením i všestranným zázemím opět nepochybně tím, čím má být vzhledem ke své tradici – tedy vrcholným odborným pracovištěm špičkové úrovně, snesoucím jakékoli srovnání v jakékoli konkurenci.
Angažovanost Strettiho na poli mezinárodním vedla ke spolupráci s řadou zahraničních restaurátorských škol; vznik některých z nich byl systémem výuky na pražské Akademii přímo inspirován. Zčásti také Strettiho zásluhou je dnes restaurování uměleckých děl i v zahraničí chápáno jako vysoce specializovaná, velmi specifická činnost na pomezí umění a vědy, pro jejíž samostatný výkon musí být restaurátor také patřičně kvalifikován, přičemž základem oné kvalifikace je magisterský stupeň vysokoškolského specializovaného vzdělání. V neposlední řadě v této souvislosti nelze pominout Strettiho lví podíl při založení partnerského ateliéru AVU, školy restaurování sochařských uměleckých děl, jejíž absence byla bolestně pociťována dlouhá desetiletí a jejíž existence znamená další zásadní kvalitativní posun ve výuce i praxi restaurování u nás. Bytostnou součástí osobnosti Karla Strettiho je jeho neutuchající veřejná angažovanost v řešení zásadních otázek týkajících se jeho oboru i širších souvislostí památkové péče. Už v době, kdy oponentura státní moci vyžadovala podstatně větší míru odvahy než dnes, stál v čele boje s normalizačním ministerstvem kultury proti pokusům o likvidaci restaurátorského oboru jako svobodného povolání násilným nahnáním restaurátorů pod všeobjímající křídla k tomu účelu zřízených Státních restaurátorských ateliérů; restaurátoři reprezentovaní právě Strettim byli prakticky jediní, kdo nejenom z tohoto důvodu veřejně kritizovali i tehdy přijímaný zákon o státní památkové péči. Je bolestným paradoxem, že onen zákon – byť s dílčími novelizacemi – platí dodnes a ani myšlenka Státních ateliérů, degradující restaurátora do mírně nesvéprávné pozice pouhého vykonavatele příkazů a památkových či technologických směrnic jakéhosi „interdisciplinárního kolektivního rozumu“, není tak zapomenuta, jak zasluhuje. Po listopadové revoluci byl Stretti jedním ze zakladatelů nového profesního sdružení - Asociace restaurátorů a jednou z nejvýraznějších osobností, podílejících se na formulování zcela nového právního zakotvení restaurátorské profese v systému založeném na převzetí garancí za odbornost výkonu restaurátorské činnosti profesní komorou. Tento systém, který se u nás politickou nevůlí nepodařilo uvést do života, byl konstituován bez jakýchkoli změn na Slovensku a dnes, na základě tamní dlouhodobé zkušenosti lze konstatovat, že se plně osvědčil a je oceňován i mezinárodními profesními organizacemi. Mimo jiné i tato skutečnost legitimizuje současnou revokaci této myšlenky a opětovnou snahu o její prosazení, které stojí v čele – spolu se svými kolegy – samozřejmě opět prof. Karel Stretti. Výčet jeho aktivit tím ovšem zdaleka nekončí – je předsedou Archivu historické výtvarné technologie, členem umělecké rady AVU, členem Ústřední památkové rady NPÚ, členem Komise pro restaurování a konzervaci MK ČR, restaurátorských komisí GHMP, ČMVU a dalších.

Karel Stretti

 

Karel Stretti

rok od - do   škola, obec, fakulta, zaměření, profesor
1965 - 1968   Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování, Tittelbach Vojtěch, *1900
1968 - 1971   Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování, Slánský Bohuslav, *1900

Karel Stretti

rok od - do   instituce, obec, poznámka
???? - ????   Akademie výtvarných umění, Praha, U Akademie 4, profesor
???? - ????   Praha, Praha, trvalý pobyt, tvůrčí činnost, od r. 1990 činný jako vedoucí pedagog AVU na Škole restaurování uměleckých děl malířských a dřevěných polychromovaných plastik

Karel Stretti

rok od - do   student, škola, obec
???? - 1994   Jirčík Stanislav, *1961
???? - ????   Ševčík Robert, *1970, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování výtvarných děl
???? - 2019   Zmatlíková Linda, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
???? - ????   Vlková Miroslava, *1950, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Hampl Petr, *1964, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Konvalinková Dagmar, *1965, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Koželuh Mirek, *1966, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - 1991   Michálková Jana, *1966, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - 1992   Popova Theodora, *1964, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Ševčík Roman, *1967, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Rada Vojtěch, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Slouková Lenka, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
???? - ????   Kurková Hana, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
???? - 2017   Pavlíčková Petra, *1976, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
???? - ????   Krátká Tereza, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
???? - 2017   Kostková Hana, *1990, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurátorství výtvarných děl
???? - ????   Škopková Veronika, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
???? - ????   Bursová Magdaléna, *1974, Akademie výtvarných umění, Praha
???? - ????   Horvathová Marie, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
???? - ????   Jarošová Martina, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování výtvarných děl
???? - ????   Stonišová Barbora, *1982, Akademie výtvarných umění, Praha, malba
1984 - 1991   Záhoř Tomáš, *1963, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
1986 - 1994   Koželuh Miroslav, *1966, Akademie výtvarných umění, Praha
1987 - 1993   Zálešáková Ludmila, *1966, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
1988 - 1994   Frank David, *1968, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1988 - 1994   Popprová Andrea, *1970, Akademie výtvarných umění, Praha
1988 - 1992   Martan Martin, *1962, Akademie výtvarných umění, Praha
1990 - 1997   Černická Novotná Michaela, *1970, Akademie výtvarných umění, Praha
1992 - 1998   Balcarová Veronika, *1974, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1993 - 1998   Tóthová Renata, *1972, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1993 - 1997   Valchářová Blanka, *1967, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1993 - 1999   Horáčková Daniela, *1975, Akademie výtvarných umění, Praha
1995 - 1998   Anděličová Jana, *1971, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1996 - 2002   Hradecká Pavlína, *1976, Akademie výtvarných umění, Praha
1996 - 2002   Krejča Jáchym, *1974, Akademie výtvarných umění, Praha
1998 - 2005   Petříček Radek, *1978, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1998 - 2005   Vlna Ladislav, *1976, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1999 - 2005   Zemanová Renata, *1978, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1999 - 2005   Ernýgrová Linda, *1977, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
1999 - 2005   Patsch Ján, *1977, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2000 - 2006   Straková Lucie, *1976, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2000 - 2006   Vojtek Josef, *1980, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2001 - 2007   Liskovcová Milena, *1980, Akademie výtvarných umění, Praha
2001 - 2007   Peroutková Michaela, *1981, Akademie výtvarných umění, Praha
2001 - 2007   Šlechta Jindřich, *1975, Akademie výtvarných umění, Praha
2002 - 2008   Gaľová Lucia, *1980, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2002 - 2009   Besta Miroslav, *1981, Akademie výtvarných umění, Praha
2002 - 2009   Hejčlová Alice, *1975, Akademie výtvarných umění, Praha
2003 - 2010   Junek Lukáš, *1982, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2003 - 2009   Lazarov Martin, *1983, Akademie výtvarných umění, Praha
2003 - 2009   Málková Kristina, *1983, Akademie výtvarných umění, Praha
2004 - 2010   Cirmaciová Denisa, *1982, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2004 - 2010   Krouz Václav, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2004 - 2011   Sadat Zahra, *1973, Akademie výtvarných umění, Praha
2005 - 2011   Gurecká Linda, *1981, Akademie výtvarných umění, Praha
2005 - 2011   Navrátilová Petra, *1986, Akademie výtvarných umění, Praha
2005 - 2010   Plešmídová Anna, *1983, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2005 - 2010   Rečová Magdaléna, *1983, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2005 - 2011   Mayerová Barbora, *1982, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2005 - 2011   Tichý Tomáš, *1984, Akademie výtvarných umění, Praha
2006 - 2012   Lauterkranc Jiří, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2007 - 2010   Králová Klára, *1981, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování uměleckých děl
2007 - 2013   Bilavčíková Hana, *1988, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2007 - 2013   Hájková Kristýna, *1984, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2007 - 2013   Radová Veronika, *1988, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2007 - 2013   Tůmová Michaela, *1983, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2008 - 2015   Jančíková Terezie, *1988, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2008 - 2014   Tušerová Petra, *1987, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2008 - 2014   Kocanda Libor, *1971, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2008 - 2014   Dworoková Dominika, *1986, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2008 - 2009   Brunner Iris, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha
2009 - 2013   Vápenková Eva, *1979, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2009 - 2015   Kolářová Klára, *1988, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2010 - 2016   Hrabálek David, *1987, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2010 - 2016   Bobková Kouřilová Lucie, *1990, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2012 - 2013   Jílek Adam, *1989, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2012 - 2017   Paurová Nikola, *1991, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2012 - 2017   Čádová Tereza, *1992, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2012 - 2017   Chalupová Jana, *1993, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2012 - 2017   Žilková Zuzana, *1990, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2013 - 2019   Saloňová Martina, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2013 - ????   Urbánková Michaela, *1993, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování výtvarných děl
2014 - 2018   Hejdová Milada, *1991, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2014 - 2017   Pišťková Anna, *1993, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2014 - 2017   Tomíčková Jana, *1992, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování malby
2014 - 2017   Sás Pavol, *1993, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování
2015 - 2017   Žegorjak Ondřej, *1994, Akademie výtvarných umění, Praha, restaurování

Karel Stretti

rok od - do   skupina, *vznikla, poznámka
???? - ????   Akademie 1800-1888, *
???? - ????   Český fond výtvarných umění (ČFVU), *1953

Karel Stretti

kolektivní
termín   název výstavy, místo konání
1980/06 - 1980/10   Výtvarní umělci k 35. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou, Praha, Praha
1983/10/30 - 1983/01/08   Národní divadlo a výtvarné umění, Restaurátorské práce, Galerie Československý spisovatel, Praha
1984/01 - 1984/04   Národní divadlo a výtvarné umění, Restaurátorské práce, Jihočeské muzeum, České Budějovice (České Budějovice)
1989/04 - 1989/06   Restaurátorské umění 1948-1988, Mánes, Praha

Karel Stretti

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1980   Výtvarní umělci k 35. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou (Přehlídka československého výtvarného umění 1980), Svaz československých výtvarných umělců, Praha
  1983   Národní divadlo a výtvarné umění (Restaurátorské práce), Svaz českých výtvarných umělců, Praha
  1989   Restaurátorské umění (Podíl českých výtvarných umělců na péči o kulturní památky), Svaz českých výtvarných umělců, Praha
encyklopedie/slovník
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1999   Český biografický slovník XX. století (III. díl Q-Ž), Nakladatelství Paseka s.r.o., Praha
  2005   Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–2005 (XV. St – Šam), Výtvarné centrum Chagall, Ostrava (Ostrava-město)
  2006   Nová encyklopedie českého výtvarného umění (Dodatky), Academia, nakladatelství Akademie věd České republiky, Praha
  2016   Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů (asi 1800-2008) (2. svazek N-Ž), Academia, nakladatelství Akademie věd České republiky, Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2003   Karel Stretti, Art & Antiques, 48-55
  2018   Zemřel restaurátor Karel Stretti, Lidové noviny, 7
www
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  ????   Karel Stretti (cs.wikipedia.org), cs.wikipedia.org
almanach
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2004   Akademie výtvarných umění v Praze / Academy of Fine Arts in Prague (Program, informace / Programme, Informations), Nakladatelství KANT (Karel Kerlický), Praha
program
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1990   Akademie výtvarných umění Praha (Program a informace 1990), Akademie výtvarných umění, Praha
seznam výtvarných umělců
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1984   Seznam výtvarných umělců evidovaných při Českém fondu výtvarných umění, Český fond výtvarných umění, Praha

Karel Stretti

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1983   Národní divadlo a výtvarné umění (Restaurátorské práce), Svaz českých výtvarných umělců, Praha
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2016   Skoro učebnice: 25 let existence první československé Intermediální školy 1990-2015 (Studenti Intermediální školy AVU prof. Milana Knížáka), Šmíra - Print, s.r.o., Ostrava (Ostrava-město)
antologie/sborník
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2007   Sborník pro exlibris a drobnou grafiku 2007, Spolek sběratelů a přátel exlibris, Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1989   Ukázky restaurátorských zpráv (Na okraj některých restaurátorských prací), Restaurátorské umění
  2003   Karel Stretti, Art & Antiques, 48-55
  2007   Mario Stretti: Útržky vzpomínek na otce, Sborník pro exlibris a drobnou grafiku 2007, 43-45

Karel Stretti

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1989   Restaurátorské umění (Podíl českých výtvarných umělců na péči o kulturní památky), Svaz českých výtvarných umělců, Praha

Karel Stretti

kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1986   Panorama českého výtvarného umění, Svaz českých výtvarných umělců, Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1953   Přehled výtvarných výstav v republice, Výtvarná práce, 5
  1989   Restaurátorské zamyšlení, Ateliér, čtrnáctideník Svazu českých výtvarných umělců, 2.ročník, 17.číslo, 1-2
  1989   Užitečné sympozium, Ateliér, čtrnáctideník Svazu českých výtvarných umělců, 2.ročník, 19.číslo, 2