Anna Fárová

* 1. 6. 1928, Paříž (Paris), Francie (France)
† 27. 2. 2010, Slavonice (Jindřichův Hradec), Česká republika (Czech Republic)
historička umění, překladatelka, kurátorka

 

pohlaví: žena

heslo:
Dcera diplomata a muzikologa Miloše Šafránka, žena malíře Libora Fáry, se narodila 1. června 1928 v Paříži. Maturovala r. 1946 na francouzském gymnáziu v Praze a v letech 1946–1951 studovala dějiny umění a estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Do r. 1970 působila ve svobodném povolání, v letech 1970–1977 vyučovala na FAMU a stala se odbornou pracovnicí v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze v nově zřízeném oddělení fotografie. Po podpisu Charty 77 dostala okamžitou výpověď. Od té doby působí znovu ve svobodném povolání. Od r. 1956 publikuje teoretické a kritické články a studie o fotografii v časopisech (mj. Camera [Švýcarsko], Photographie [Německo], Creative Camera [Velká Británie], Clichés a Camera International [Francie], History of Photography [USA], Československá fotografie, Světová literatury, Divadlo, Výtvarná práce, Sešity, My, Host do domu, Tvar), v katalozích výstav a knižních monografiích. Publikovala též překlady z francouzštiny (mj. próz V. Linhartové, divadelních her J. Geneta a F. Arrabala a filozofických spisů D. de Rougemonta a P. Ricoeura). Přednášela na řadě významných univerzit ve Francii, USA a Velké Británii. Za svou práci obdržela r. 1967 Matějčkovu cenu, r. 1978 American Association of Photographers Magazine Award, r. 1990 Deutsche Gesellschaft für Photographie Kulturpreis, r. 1991 International Center of Photographers Award a jmenování Chevalier de l´ordre des Arts et des Lettres francouzského ministerstva kultury. V roce 2002 jí bylo prezidentem ČR uděleno vyznamenání za zásluhy v oblasti kultury.
Od r. 1958 připravuje výstavy doma i v zahraničí, a to jak věnované tvorbě jednoho autora
(W. Bischof, B. Davidson, R. Doisneau, F. Drtikol, E. Erwitt, M. Hák, D. Hochová, V. Chochola, A. Kertész, J. Koudelka, B. Krčil, E. Medková, J. Rössler, J. Sever, J. Sudek, J. Svoboda, J. Toman, A. Villers, E. Wiškovský atd.), tak skupinové a konfrontační (Magnum [1965 v Obecním domě], 7 a 7 fotografů [1967 ve Špálově galerii], Osobnosti Československé fotografie I. [1974 v UPM], 9 a 9 [1981 v Plasech u Plzně], 11 [1988 ve Fotochemě], 37 [1989 na Chmelnici], Československý listopad [1989 v Mánesu], Česká symbolika [1990 v ÚLUV], Vision de l´homme [1990 v Toulouse], Československá fotografie v exilu [1992 v Mánesu], František Drtikol - fotograf, malíř, mystik [1998 v Galerii Rudolfinum s příslušným katalogem, společně se Stanislavem Doležalem].
Spolupracovala s nakladatelstvím SNKLU (Odeon) při koncipování edice Umělecká fotografie, byla editorkou monografií Paragraphic Books pro nakladatelství Grossman Publishers v New Yorku (A. Kertézs, W. Bischof, R. Capa), spolupracovala na publikaci A. Millera a I. Morathové In Russia pro nakladatelství Viking Press, psala úvodní texty a pořizovala výběr fotografií pro edici Profily nakladatelství Orbis (E. Wiškovský, Z. Feyfar, S. Štochl, J. Jeníček, M. Hák). Nyní spolupracuje s nakladatelstvím Torst, kde vyšel Josef Sudek [1995, velká monografie], Zdeněk Tmej [2002], Josef Koudelka [2002], a také s nakladatelstvím Svět [2001 F. Drtikol, Deníky a dopisy z let 1914–1918 věnované Elišce Janské, 2002 F. Drtikol, Oči široce otevřené].
zdroj - www.wesmir.cz/radana

poznámka:
Historička umění specializovaná na fotografii, autorka monografií o uměleckých fotografech, autorka překladů z francouzštiny
žena Libora Fáry