Město v kresbách a grafice malířů Skupiny 42

typ výstavy: kolektivní
místo konání: Rabasova galerie Rakovník
termín: 1984/05/03 - 1984/06

poznámka:
-
Malá síň
Moderní umění se od počátku dvacátého století vyvíjelo s výjimkou sociálního umění dvacátých let uzavřeně jakoby vzdáleno realitě a době, jen ve střídání, překonávávání a nahrazování přežilých forem. Názor na jeho společenskou funkci se proměnil teprve v událostech předcházejících vznik druhé světové války. Tehdy sílilo vědomí ohrožení základních lidských hodnot a dozrávaly myšlenky o aktivním přístupu umění k prožívané skutečnosti. Bylo nutné přehodnocovat základní zásady, kterými se dosud řídila umělecká tvorba a nahradit zaujetí pro dílčí výzkumy a výboje shrnujícím pohledem. Nebyla to snaha o popření minulého, naopak snaha ze zisků práce předešlých avantgard vybudovat novou řeč promlouvající k současnému divákovi o současném světě.
Mladí výtvarní umělci nastupující na přelomu třicátých a čtyřicátých let se sdružili do několika programově odlišných skupin, neboť záměry, dát modernímu umění nový smysl a vrátit mu společenskou platnost zdaleka přesahovaly možnosti jednotlivců.
Ve Skupině 42 se na spolkové základně Výtvarného odboru Umělecké besedy sešli umělci různých oborů; malíři, sochař a fotograf s básníky a teoretiky umění. Lišili se mírou zkušeností, školením i osobním založením. Nebyli ani stejnorodou skupinou vrstevníků, nejmladšího dělilo více jak deset let od nejstarších. Nevystoupili s přesně formulovaným programem, ten teprve vyrůstal dodatečně, dá-li se o něm vůbec hovořit, až z jejich úzké spolupráce. Přesto anebo právě proto v odkazu současnosti skupina shrnuje snahy a cíle i osudy celé své generace.
Tvorba umělců skupiny se načas sbližovala aby se prostupovala a násobila v kolektivním usilování o všestrannou, pravdivou a poetickou výpověď o typických jevech soudobého světa. Za obecný příměr moderní doby brali obraz města, byl jim víc než dokument nebo pouhá studie prostředí, nejen určitý projev, ale sama forma moderního života – soužití člověka, staveb a strojů v harmonii složitého organismu.
Inspirováni městskými krajinami Františka Grosse z konce třicátých let se vydávali za poznáváním struktur městských okrajů, moderní zástavby s monumenty průmyslových a inženýrských objektů, polointeriérů ulic a pasáží s tříští reflexů skla a leštěných kovů a konečně intimních prostorů lidských příbytků a dílen naplněných stroji a přístroji, aby prakticky ověřovali výsledky společných úvah o zdrojích nové poezie. Tak objevili pro umění (nejen naše) a to celou dosud opomíjenou tématickou oblast a zahájili dodnes neukončený proces v němž do umění vstupuje naše doba.

1. Karel Souček, Kadeřnice, olej, plátno, 104 x 90 cm, 1944
2. Karel Souček, U kadeřníka, barevný linořez, papír, 330 x 567 mm, 1943
3. Karel Souček, Automat, barevný lept, papír, 156 x 249 mm, 1943
4. Karel Souček, Ulice v dešti, lept s akvatintou, papír, 240 x 340 mm, 1943
5. Kamil Lhoták, Planina se stroji, olej, plátno, 50,5 ´ 65 cm
6. Kamil Lhoták, Balony, kresba tuší, papír, 165 ´ 290 mm, 1940
7. Kamil Lhoták, Krajina s lahví, kolorovaná kresba tuší, papír, 210 x 325 mm, 1944
8. Jan Smetana, U mostu na Štvanici, olej, sololit, 49,5 x 65 cm (1942 ulice)
9. Jan Smetana, Městský motiv, akvarel, papír, 210 x 270 mm, 1945
10. Jan Smetana, Nábřeží, kresba tuší, akvarel, papír, 222 x 297 mm, 1944
11. František Gross, Libeň, akvarel, karton, 231 x 335 mm, 1942
12. František Gross, Skleníky, kvaš, papír, 140 x 220 mm, 1943
13. František Gross, Městský motiv, kolorovaná kresba tužkou, papír, 219 x 228 mm, 1944
14. František Hudeček, Závory, kresba tužkou, papír, 255 x 366 mm, 1942
15. František Hudeček, Ulice v noci, kresba tužkou, papír, 210 x 297 mm, 1944
16. František Hudeček, Ulice s benzinovou pumpou, akvarel, lepenka, 205 x 335 mm, 1943
17. František Hudeček, Noční chodec II, komb. technika, lepenka, 360 x 265 mm, 1943
18. František Hudeček, Noční chodec X, dřevoryt, papír, 204 x 150 mm, 1945
19. František Hudeček, Postava, lept, papír, 298 x 230 mm, 1945
20. František Hudeček, Město, lept, papír, 24 x 173 mm, 1947

Všechny exponáty jsou zapůjčeny ze sbírky Středočeské galerie v Praze.
Výstavu uspořádala Rabasova galerie Okresního muzea a galerie v Rakovníku ve spolupráci se Středočeskou galerií v Praze.
Výstavu a text katalogu připravil Václav Zoubek.
Katalog vydalo Okresní muzeum a galerie v Rakovníku v nákladu 300 výtisků. Povolil OK StčKNV v Praze pod č. j. kult. 949/84 dne 31. 3. 1984.
Vytiskly Tiskařské závody n. p., Praha provoz 64 Rakovník.

Město v kresbách a grafice malířů Skupiny 42

osoba   narození
Gross František   19. 4. 1909    
Hudeček František   7. 4. 1909    
Lhoták Kamil   25. 7. 1912    
Smetana Jan   3. 10. 1918    
Souček Karel   26. 9. 1915    

Město v kresbách a grafice malířů Skupiny 42

instituce, obec, adresa
Rabasova galerie Rakovník, Rakovník (Rakovník), Vysoká 232
Středočeská galerie, Praha, Husova 19-21

Město v kresbách a grafice malířů Skupiny 42

skupina, *vznikla, poznámka
Skupina 42, *1942

Město v kresbách a grafice malířů Skupiny 42

seznam výstav/akcí/událostí
  rok vydání   název (podnázev)
  2007   Rabasova galerie Rakovník - www.rabasgallery.cz (Kalendář výstav)