Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

typ výstavy: kolektivní
místo konání: Galerie Sýpka
termín: 2011/02/17 - 2011/04/24

poznámka:
-
Je dobré vědět, co se odehrává uvnitř interiérů a prostor, s přítomnými či nepřítomnými postavami. Stejně tak dobré je mít přehled o tom, co se děje venku, v bezprostřední blízkosti i v hloubkovém nadhledu. Tak by se dalo shrnout téma výstavy, jejíž název Zvenku ven, zevnitř dovnitř není jen slovním krasořečněním, ale svým způsobem letmou radou či nápovědou toho, co diváka očekává. A je dobré zaregistrovat ty, které ono vnitřněvnější téma zajímá natolik, že tomu věnují své malířské práce na začátku kariéry. Jsou jimi Pepa Achrer a Martin Krajc, malíři, kteří nedávno prošli akademickým ateliérem gesticky a barevně sugestivního Michaela Rittsteina na pražské AVU (s krátkým hostováním u Skrepla/Kovandy a ve Španělsku v případě Martina Krajce, či u Stanislava Diviše na pražské VŠUMPRUM a v USA, co se týká Achrera).

Pepa Achrer je stejně jako Martin Krajc člen malířské skupiny Obr. (ještě s Davidem Hanvaldem a Karel Štědrým), tedy seskupení, které si za svůj cíl vytklo pracovat v médiu malby bez rozdílu osobních stylů a preferencí. Pepa Achrer tak v počátcích skupiny, založené na podzim 2006, prozkoumával v intencích vrstevnaté a kukátkové iluzivnosti možnosti symbolických spojení a navazoval tak po svém na postmoderní malbu 80. let. Postupně se na jeho plátnech zvýrazňovala symetrie a určitý sklon ke geometričnosti ploch, kterým se naplno popustil při práci na svém diplomovém souboru, obhájeném roku 2010. Achrera ovšem nezajímá plocha obrazu jako prostor pro čistou abstrakci. Láká ho cesta, kdy procesem abstrahování konkrétního námětu generuje strukturovaně pojatou malbu.Výchozím bodem mu jsou krajiny, respektive makrostruktury krajin viděných z nadhledu.

Martin Krajc absolvoval Akademii v roce 2009 a během studia i po něm se zcela přirozeně projevoval, a nadále projevuje, rukopisnou ekvilibristikou a barevně zajímavým expresivním cítěním. Svou těkavou a divácky napínavou malbou zachytává překvapivost prostorových průhledů, prázdných nebo zaplněných postavou či postavami. Rád tím rozehrává možné příběhové podtexty, které jsou neseny především výraznou vizualitou. Ve svých obrazech rovněž využívá odkazy k uměleckým dílům minulosti. V některých dílech zase atakuje hájemství abstrakce. Po svém tak rozvíjí tradici gestické malby, v současném českém prostředí reprezentovanou například Martinovým školitelem nebo Jakubem Špaňhelem. Stejně jako oni si vychutnává své suverénní malířské gesto, jímž vypráví to, co jinak než malovaným obrazem není sdělitelné.

Martin Dostál

Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

osoba   narození
Achrer Josef   17. 12. 1982    
Krajc Martin   30. 4. 1984    

Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

osoba   narození
Dostál Martin   18. 2. 1962    

Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

osoba   narození
Dostál Martin   18. 2. 1962    

Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

skupina, *vznikla, poznámka
Obr. Výtvarná skupina, *2006

Josef Achrer, Martin Krajc: Zvenku ven, zevnitř dovnitř - Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.

podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev)
  2011   Zvenku ven, zevnitř dovnitř