Fotografie jako fotografie
typ výstavy: kolektivní
místo konání: Komunikační prostor Školská 28
termín: 2011/10/07 - 2011/10/30
poznámka:
Výstava v rámci Festivalu Fotograf.
Výstava v Galerii Školská a v Šedém pokoji představuje výběr z díla
tří výrazných osobností generace českých fotografů, jejichž tvorba se formovala během 80. let. Pro kurátora Tomáše Pospěcha byl referenčním rámcem pojem vizualismus, který v roce 1980 definoval a aplikoval mediální umělec a teoretik Andreas Muller-Pohle. Otázkou zůstává, zda se u nás jednalo o vizualismus, rozvíjení podnětů subjektivního dokumentu nebo o reflexi programu elementarní fotografie, jak byla tehdy diskutována v Polsku. Každopádně v 80. letech ovlivňoval vizualismus výrazně přemýšlení o dobové fotografii a hlásili se k němu desitky evropských autorů. Fotografie Josefa Mouchy, Karla Kameníka a Bořka Sousedíka byly v posledních letech v pražském prostředí vystavovány jen zřídka. Výstava proto nabízí unikátní příležitost je vnímat v širším kontextu fotografické retrospektivy 80. let.
V českém prostředí byli s vizualismem spojováni především autoři, kteří se odkláněli od převážně sociálně formulovaného dokumentu k subjektivnější autorské výpovědi. Fotografie pro ně přestávala být reprodukcí objektu a tlumočením společensky formulovaných obsahů, stávala se "zážitkem" vidění, spojeného s hledáním autonomního fotografického projevu. Taková fotografie není pohlcena tím, co ukazuje, protože odkazuje hlavně na sebe. Vizualismus je proto mimo jiné také vizualní úvahou o fotografii, metajazykem.
Výstava je součástí FOTOGRAF festivalu, který v měsíci říjnu probíhá v devíti pražských galeriích (Fotograf Gallery, Komunikační prostor Školská 28, Leica Gallery Prague, Galerie 5. patro, Archiv výtvarného umění (DOX, Centrum současného umění), Ateliér Josefa Sudka, NoD, Francouzský institut a Galerie Ferdinanda Baumanna).
Festival organizuje platforma FOTOGRAF v rámci partnerství s Magistrátem hlavního města Prahy.