Motýlí efekt?

typ výstavy: kolektivní
místo konání: Galerie Rudolfinum
termín: 2013/01/18 - 2013/03/10

poznámka:
Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu.
Tato výstava otevírá otázky možností malířské reflexe dnešní doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů a stop z různě vzdálené minulosti, jejichž začátky nelze zpětně díky množství převrstvení a rychlost distribuce dat zpětně identifikovat. Na tuto situaci reaguje ve svých obrazech šest malířů tří generací, kteří usilují o dekonstrukci či defragmentaci mizející jednoty jako společné jistoty. Každý z nich jiným způsobem malířské artikulace zpřítomňuje a zobecňuje nejistotu z neznámého. Jsme tu svědky obecnější proměny, o jejíchž zákonitostech nejsme dostatečně informováni. Jak uchopit to, co by mohlo být společným pocitem doby a co se v druhém plánu ukazuje jako aspekt, který propojuje všech šest názorových pozic prezentované malby?
Název „Motýlí efekt?“ metaforicky odkazuje k principu východiska a důsledku, aniž by mohl být tento princip přesně časově a prostorově usazen. Otazník v názvu výstavy poukazuje na zmnožení a zrcadlení otázek vložených autory již do základních vrstev vystavených obrazů.
Vztahování se ke světu se komplikuje. Nezbývá tedy, než se ptát: Jaká je příčina a jaký je důsledek tohoto stavu? Stačí princip modelové situace k pochopení tohoto složitého děje? Nebo je to spíše sama obrazotvornost – nástroj společný umění i vědě -, která je schopna nových, přesnějších pojmenování, a kterou je proto třeba znovu probudit k životu?
Vladimír Véla (1980)
Procesy v prvotních, živých formách. Cyklické opakování zrodu a zániku. Motiv jádra a znaku v jednoduchých kompozicích mimo chronologii dějin.
Adam Štech (1980)
Vytěžování dějin umění „proti srsti“, narušování chronologie. Koláž historických slohových fragmentů. Parafráze, aktualizace, zpřítomňování.
Martin Gerboc (1971)
Básnické a filozofické rezonance (např. Baudelaire, Artaud, Foucault, Barthes). Deziluze praxe mezi mocí násilím a sexem. Květy zla.
Lubomír Typlt (1975)
Metafory prozření. Čas dětství a dospívání. Hra jako nevratný vstup do zkušenosti.
Daniel Pitín (1977)
Rozpad kontinuálního vyprávění. Svět jako labyrint. Metamorfóza času a prostoru v mediálním křížení obrazů a informací.
Jiří Petrbok (1962)
Možnosti nové syntézy. Odhmotnění, redukce a spiritualita. Recyklace a citace jako základ nové výrazové identity.
galerierudolfinum.cz

Motýlí efekt?

osoba   narození
Gerboc Martin   1971    
Petrbok Jiří   28. 3. 1962    
Pitín Daniel   10. 5. 1977    
Štech Adam   17. 11. 1980    
Typlt Lubomír   6. 6. 1975    
Véla Vladimír   27. 7. 1980    

Motýlí efekt?

instituce, obec, adresa
Galerie Rudolfinum, Praha, Alšovo nábřeží 12

Motýlí efekt?

osoba   narození
Vaňous Petr   24. 2. 1975    

Motýlí efekt?

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev)
  2013   Motýlí efekt? / The Butterfly Effect? (Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku / The Image as a Multidirectional Deconstruction of the Whole)
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev)
  2013   Motýlí efekt? Zákonitosti a nahodilosti současné malby
  2013   Něco společného (Motýlí efekt? v Galerii Rudolfinum)
pozvánka kolektivní
  rok vydání   název (podnázev)
  2013   Motýlí efekt?
informační leták / informace kolektivní
  rok vydání   název (podnázev)
  2013   Motýlí efekt? / The Butterfly Effect?
příležitostný tisk
  rok vydání   název (podnázev)
  2017   100. výstava Galerie Rudolfinum