ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

typ výstavy: kolektivní
místo konání: Fait Gallery
termín: 2017/10/11 - 2018/01/13

poznámka:
Nástup konceptuálního umění na počátku 70. let znamenal posun zájmu od estetických a materiálových kvalit díla k jeho osobnímu, sociálnímu, historickému a často i teoretizujícímu kontextu. Na rozdíl od západní umělecké scény bylo konceptuální uvažování autorů v Československu motivováno osobnějším hledáním podstaty vztahu mezi umělcem a uměním, a to jak v rovině umělecké, tak politicko-etické, společenské, případně ekologické. Konceptuální obrat tak nebyl vnímán pouze skrze jeho dematerializační a obrazoborecké snahy, ale zejména jako utopický útěk před oficiální a státem kontrolovanou kulturou. Dával umělcům svobodný prostor, s nímž pracovali v široké škále médií a témat.
Výstava ČS KONCEPT 70. LET se zaměřuje na sledování tendencí, které se v umění idejí, záznamů, projektů a akcí výraznou mírou uplatňovaly od konce 60. let a doznívaly začátkem 80. let. Představuje různorodé podoby konceptuální práce s kresbou a fotografií, polohu konceptu věnovanou vztahu písma a obrazu nebo se zaměří na futurologické, akční a environmentální projekty.
V tematické provázanosti sleduje blízkost české a slovenské výtvarné scény, která byla od rozpadu Československa až doposud reflektována pouze jako dva samostatné celky. Koncept výstavy spočívá v nalézání jejich průsečíků a společných východisek. Nikdy předtím, ani později v historii českého a slovenského umění nebyla potřeba vzájemného dialogu tak pěstovaná a rozvíjená jako právě v 70. letech.
SLOVO A ZNAK JAKO KONCEPTUÁLNÍ ZPRÁVA
Konkrétní poezie 60. let redukovala sémantickou složku jazyka na minimum, v 70. letech pak opět počíná návrat k jeho významu. Dochází ke konfrontaci slova ve vztahu k dalším typům poselství ve formě piktogramu, obrazového symbolu a číslice. Vzniká napětí mezi různými typy zobrazení.
PARTITURY
V 70. letech se dostává do popředí grafická hudba se svým formalizovaným jazykem. Tvorba vizuálních nebo akustických partitur se stala doménou jak u hudebníků činných v oblasti nové hudby, tak výtvarných umělců, kteří sledovali vizuální řád a sémantický potenciál notového záznamu.
GEOMETRIE, ŘÁD A JEHO ZPOCHYBNĚNÍ
Geometrie těla, prostoru, plochy, forem. Pod vlivem konceptuálního myšlení zcitlivěla, začala si všímat aspektů, které modernistický řád postavil mimo její rámec. Stala se platformou pro různé intervence polemizující nad svébytnou povahou geometrické skladby, nad vztahem řádu a náhody. Začalo její obohacování o společenský, antropologický a politický rozměr.
UMĚNÍ JAKO ZÁZNAM A PROŽITEK EXISTENCE, OSOBNÍ RITUÁLY, INTROSPEKCE
Reflexe každodenních úkonů a gest, vnímání jejich stereotypnosti a únik z ní formou rituálu a prostřednictvím intenzivního prožitku vlastní existence. Reflexe bezprostředního okolí a plynutí času.
ODKAZ K RUSKÉ AVANTGARDĚ, KONCEPTUALIZACE MALBY, KRESBY A NULOVÝ BOD OBRAZU
Hledání nulového bodu obrazu. Momentu, kdy se z neviditelného stává viditelné. Médium obrazu odkazuje samo k sobě, ke své ploše, barvě, hmotě. Zpřítomňuje své elementární vlastnosti nebo naopak usiluje o jejich postupnou dematerializaci. Časté jsou odkazy k černému čtverci – důležitému symbolu ruské avantgardy, k víře, že zkušenost umění vede k intenzivnějšímu vnímání reality.
PROJEKTY, NÁVODY, INSTRUKCE, POZOROVÁNÍ A KOSMOLOGIE
Emancipační snaha umění ve smyslu zmocnění se vědeckého a racionálnímu uvažování je do jisté míry subverzivní, protože aplikuje pseudovědecký jazyk i na jevy osobního, spirituálního a transcendentálního rázu. Inspiruje se a je fascinováno novými vědeckými objevy, jazykem přírodních věd a statistiky.
PŘÍRODA JAKO MÉDIUM, ZKOUMÁNÍ FYZIKÁLNÍCH ZÁKONITOSTÍ, PŘÍRODA A ZEN BUDDHISMUS, EFEMÉRNÍ MATERIÁLOVÉ DEMONSTRACE, ENVIRONMENTÁLNÍ TÉMATA
Vnímání přírodního prostředí jako místa, kam se lze skrýt před odcizeným a neosobním městským prostorem. Území mimo dozor státní kontroly, místo vhodné pro umělecké realizace. Mnohé z nich se staly ohlasem na ekologické a etické otázky, které byly častým předmětem vzájemných neoficiálních diskuzí a setkání.
KARTOGRAFIE JAKO NÁSTROJ ZÁZNAMU OSOBNÍCH CEST
Umělci si přivlastňují racionalizující jazyk topologických náčrtů, plánů a map. Jejich prostřednictvím zviditelňují fenomény a prostorové vztahy, které jsou jinak pro lidské vnímání nezprostředkovatelné. Zdůrazňují objektivní a faktografickou stránku skutečných jevů a zároveň propůjčují platnost i těm, které mají utopický charakter.
AUTORSKÁ KNIHA
Autorské knihy v 70. letech suplovaly prostor galerií a výstav. Společně s médiem pošty se staly jedním ze stěžejních způsobů zprostředkování a distribuce konceptuální umělecké praxe. Mnozí autoři prostřednictvím své tvorby zároveň posouvali samotné hranice definice knih. Vytvářeli knihy – objekty, poukazovali na haptické kvality papíru, principy listování, problematizovali proces čtení. Konceptuální tvorba 70. let se často stávala předmětem osobního poselství jediné osobě, nebo okruhu přátel.
CITACE, INTERPRETACE, APROPRIACE
Zájem o analýzu uměleckého média, o jeho intelektuální reflexi. Dochází k narušení hierarchického vztahu originálu a kopie ve prospěch umění jako otevřené a proměnlivé struktury k interpretování. Většina děl tvořená jako citace jsou vlastně vizuálními úvahami o fungování a kontinuitě umění a jeho trvalých hodnotách.

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

osoba   narození
Adamčiak Milan   16. 12. 1946    
Adamus Karel   29. 4. 1943    
Ambroz Vladimír   29. 6. 1952    
Bartoš Peter   29. 4. 1938    
Bartusz Juraj   23. 10. 1933    
Budaj Ján   10. 2. 1952    
Büchler Pavel   13. 6. 1952    
Cyprich Robert   13. 9. 1951    
Demartini Hugo   11. 7. 1931    
Dobeš Milan   29. 7. 1929    
Ďurček Ľubomír   30. 8. 1948    
Fila Rudolf   19. 7. 1932    
Filko Stano   15. 6. 1937    
Fischer Daniel   11. 4. 1950    
Grygar Milan   24. 10. 1926    
Halas Miloslav   13. 10. 1946    
Hanel Olaf   21. 1. 1943    
Havlík Vladimír   7. 2. 1959    
Havrilla (Havrila) Vladimír (Vlado)   13. 5. 1943    
Holouš Pavel   22. 6. 1954    
Chatrný Dalibor   28. 8. 1925    
Jakubík Viliam   7. 1. 1945    
Jankovič Jozef   8. 11. 1937    
Kafka Ivan   29. 2. 1952    
Karlíková Olga   6. 1. 1923    
Kern Michal   1. 5. 1938    
Klimeš Martin   17. 5. 1960    
Klimeš Svatopluk   10. 3. 1944    
Knížák Milan   19. 4. 1940    
Kocman Jiří   6. 8. 1947    
Koller Július   28. 5. 1939    
Kordoš Vladimír   22. 1. 1945    
Kosková Popelková Inge   31. 1. 1940    
Kotík Jan   4. 1. 1916    
Kovanda Jiří   1. 5. 1953    
Kozelka Milan   3. 11. 1948    
Laky Miloslav (Miloš)   4. 1. 1948    
Lasota Milan   28. 8. 1954    
Lasotová Dáša   15. 9. 1951    
Laubert Otis   8. 1. 1946    
Maur Milan   8. 12. 1950    
Meliš Juraj   13. 7. 1942    
Miler Karel   9. 2. 1940    
Mlčoch Jan   26. 2. 1953    
Mlynárčik Alex   14. 10. 1934    
Mudroch Marián   25. 6. 1945    
Ovčáček Eduard   5. 3. 1933    
Pacovská Květa   28. 7. 1928    
Palla Marian   30. 7. 1953    
Popovič Vladimír   27. 11. 1939    
Rudolf Pavel   21. 6. 1943    
Ruller Tomáš   15. 3. 1957    
Ságl Jan   25. 3. 1942    
Ságlová Zorka   14. 8. 1942    
Sikora Rudolf   17. 4. 1946    
Steklík Jan   5. 6. 1938    
Šejn Miloš   10. 8. 1947    
Ševčík Petr   15. 11. 1953    
Šťastný Pokorný (Graham Peter) Jaroslav   1. 7. 1952    
Štembera Petr   21. 1. 1945    
Štěpán Ivan   16. 6. 1937    
Titlová Ylovsky Margita   16. 6. 1957    
Tóth (Monogramista T.D) Dezider   13. 3. 1947    
Valoch Jiří   6. 9. 1946    
Wojnar Jan   17. 8. 1944    
Zavarský Ján   31. 7. 1948    
Želibská Shejbalová Jana   3. 5. 1941    

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

instituce, obec, adresa
Fait Gallery, Brno (Brno-město), Hlinky 49/126

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

osoba   narození
Jablonská Beata   1. 7. 1967    
Kujelová Denisa   1980    
Písaříková Jana   18. 1. 1984    

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

osoba   narození
Morys Oldřich   5. 6. 1983    

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

skupina, *vznikla, poznámka
Dočasná spoločnosť intenzívného prežívania DSIP, *

ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev)
  2017   ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s
  2021   ČS koncept 70. let
omalovánka
  rok vydání   název (podnázev)
  nedat. (2017)   Dezider Tóth
program
  rok vydání   název (podnázev)
  2018   ČS koncept 70. let / CS Conceptual Art of the 70s