foto Markéta Ondrušková

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

typ výstavy: autorská
místo konání: Muzeum umění Olomouc - Muzeum moderního umění
termín: 2004/04/29 - 2004/06/27

poznámka:
Salon, Kabinet
Ivo Přeček (1935) patří k neopominutelným přestavitelům české fotografie druhé poloviny 20. století. Na výtvarnou scénu vstoupil na počátku šedesátých let a s jejich liberální atmosférou
i ve výtvarné oblasti se jednoznačně identifikoval. Ve své tvorbě nikdy neuvažoval jen v mezích jednoho média. Fotografie mu sloužila a dodnes slouží jako východisko k objevování a používání rozmanitých technik a postupů.
Počátky jeho tvorby ovlivnila účast ve skupině DOFO (1958 – 1975), jejíž členové se hlásili k tehdejšímu hlavnímu proudu české kultury, hledajícímu jak nevšední interpretace všední skutečnosti, tak navazujícímu na přerušené avantgardní tradice 30. a 40. let. Ve fotografii se „rehabilitace všedního dne“ uplatnila zvláště intenzivně.
Tvorbu Ivo Přečka charakterizuje v rámci celé tehdejší československé fotografické scény i konkrétně v rámci skupiny DOFO několik poloh. Cyklus Pracovní prostředí představuje ojedinělé zhodnocení „antiestetické“ estetiky s vlivy imaginativního umění. Souběžně se věnoval také fotomontážím a speciálním technikám, v nichž se spojoval jeho zájem o tématiku všednosti a současně o neobvyklé struktury (cyklus Prorůstání aj.). V cyklu Lidé se zase mísí prvky pop-artu a reportážní fotografie. K vrcholům jeho tehdejší tvorby však patří zejména objekty a asambláže, ve kterých autor jedinečným způsobem spojoval fotografii s trojrozměrnými díly (Objekt I /Valcha/, 1967, Vzpomínka na první třídu mého syna, 1967/2000 ad.).
Činnost skupiny DOFO se prakticky uzavírá s počátky normalizace. Přečka tehdy začalo intenzivně ovlivňovat dílo Jana Svobody. Přestal používat speciální fotografické techniky a vrátil se k nemanipulované až minimalistické fotografii. Nejvýraznějšími cykly ze 70. a 80. let jsou Pyramidy, které představují jeden z vrcholů české minimalistické fotografie a její opačný, organický pól – Zahrádky.
Neméně pozoruhodné jsou však i Přečkovy práce z 90. let – pokusy o zachycení času a pohybu. Současně opět začíná experimentovat a vytváří nové objekty a asambláže. V obou polohách tak dodnes syntetizuje svoje dosavadní tvůrčí zkušenosti.
Retrospektivní výstava Ivo Přečka představuje přibližně na 100 exponátech první ucelený pohled na umělcovu tvorbu. Provází ji dvě publikace. První, kterou vydalo Nakladatelství Torst, je vedle 90 reprodukcí opatřena výkladem Antonína Dufka a autorky výstavy Heleny Rišlinkové. Druhá, vydaná Muzeem umění Olomouc, je věnována Přečkovým objektům a asamblážím.
-hr-

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

 

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

osoba   narození
Přeček Ivo   12. 9. 1935    

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

instituce, obec, adresa
Muzeum umění Olomouc, Olomouc (Olomouc), Denisova 47

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

osoba   narození
Daněk Ladislav   9. 1. 1958    
Musilová Helena   10. 2. 1974    

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

osoba   narození
Zatloukal Pavel   27. 10. 1948    

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

osoba   narození
Kutra Petr   19. 9. 1949    

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

katalog autorský
  rok vydání   název (podnázev)
  2004   Ivo Přeček: Nevšední skutečnost (Fotografické i jiné objekty a asambláže)
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev)
  2004   Ivo Přeček: Fotografie a její přesahy
pozvánka autorská
  rok vydání   název (podnázev)
  2004   Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

Ivo Přeček: Fotografie, objekty, asambláže 1959 - 2003

klíčové slovo
asambláž
fotografie
objekt