Dřevo/řez / Wood/cut

typ výstavy: kolektivní
místo konání: Veletržní palác
termín: 2021/05/14 - 2021/08/08

poznámka:
Veletržní palác, 4. patro ⁠–⁠ jižní křídlo
Autorka výstavy: Eva Bendová
Kurátorka výstavy: Petra Kolářová


Výstava si klade za cíl představit málo známou uměleckou tvorbu propojující teritoria a estetické možnosti plastiky, grafiky i malby. Barevný dřevořez coby výtvarná grafická technika zažil kolem roku 1900 svou uměleckou konjunkturu. Z mezinárodního úhlu pohledu jej vnímala také pražská umělecká scéna. Na základě tvorby česko-německých umělců Walthera Klemma a Carla Thiemanna, kteří v letech 1905⁠–⁠1908 vytvořili v Praze obsáhlé a ambiciózní grafické dílo v barevném dřevořezu, výstava rozvine mezinárodní kontext středoevropské umělecké tvorby, zejména inovativní transfer estetických prvků neznající hranic a materiality výtvarného projevu.
Výstava ukáže nové estetické a společenskohistorické aspekty tradičně vnímané grafické tvorby a pluralitu inspirací a uměleckých možností mezi centry i jednotlivými umělci. Východiskem je masově rozšířený secesní styl a jeho inspirace japonským dřevořezem nebo tvorbou Paula Gauguina, který hluboce zakořenil na výtvarných akademicích jak v Praze, tak zejména ve Vídni nebo v Mnichově. Proměny secesní estetiky v dřevořezu obohacované o výrazové moderní prvky, jakými byla například tvorba Edvarda Muncha doslovně citovaná Waltrem Klemmem nebo volně pojímaná v případě českého grafika Františka Koblihy, budeme sledovat v letech 1900⁠–⁠1920. Dřevořez, který stál na pomezí skulptury, grafiky a malby, originálním způsobem pak v Čechách rozvinul František Bílek nebo Josef Váchal, umělci inspirovaní navíc dřevořezem středověkým nebo lidovým. Pro Bílka se socha stane grafikou a grafika v podobě dřevěné matrice skulpturou, stejně tak jako se grafika barevného dřevořezu ovlivněná japonským zacházením s barvou může stát malbou. Od malby k dřevořezu pracoval jak Edvard Munch, tak Paul Gauguin, stejně jako Emil Orlik nebo Minka Podhajská, nebo právě Walter Klemm a Josef Váchal.

Dřevo/řez / Wood/cut

osoba   narození
Bílek František   6. 11. 1872    
Czeschka Carl   22. 10. 1874    
Čapek Josef   23. 3. 1887    
Derain André   10. 6. 1880    
Filla Emil   4. 4. 1882    
Gauguin Paul   7. 6. 1848    
Hablik Wenzel   4. 8. 1881    
Heckel Erich   31. 7. 1883    
Hirošige Utagawa   1797    
Hofbauer Arnošt   26. 4. 1869    
Hofman Vlastislav   6. 2. 1884    
Jaroněk Bohumír   23. 4. 1866    
Junk Rudolf   23. 2. 1880    
Kalvach Rudolf   22. 12. 1883    
Klemm Walther   18. 6. 1883    
Kobliha František   17. 11. 1877    
Kubín (Coubine) Otakar   22. 10. 1883    
Kubišta Bohumil   21. 8. 1884    
Kunihiro Ganjosai        
Kunisada I. Utagawa   1786    
Kurzweil Maximilian   12. 10. 1867    
Melzer Moritz   22. 12. 1877    
Moll Carl   23. 4. 1861    
Munch Edvard   12. 12. 1863    
Nicholson William   5. 2. 1872    
Nolde Emil   7. 8. 1867    
Oppenheimer Max   1. 7. 1885    
Orlik Emil   21. 7. 1870    
Pechstein Max   31. 12. 1881    
Podhajská Minka   1. 12. 1881    
Preissig Vojtěch   31. 7. 1873    
Shunshō (Šunšó) Katsukawa   1726    
Schmidt-Rottluff Karl   1. 12. 1884    
Stoitzner Josef   2. 1884    
Thiemann Carl   10. 11. 1881    
Toshinobu (Tošinobu) Okumura        
Toyonobu (Tojonobu) Ishikawa   1711    
Utamaro Kitagawa   1753    
Váchal Josef   23. 9. 1884    
Vallotton Félix   28. 12. 1865    
Vik Karel   4. 11. 1883    
Zrzavý Jan   5. 11. 1890    

Dřevo/řez / Wood/cut

instituce, obec, adresa
Národní galerie v Praze, Praha, _

Dřevo/řez / Wood/cut

osoba   narození
Kolářová Petra        

Dřevo/řez / Wood/cut

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev)
  2021   Dřevo/řez / Wood/cut (Gauguin, Orlik, Munch, Klemm, Bílek, Váchal)
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev)
  2021   Minka Podhajská ve Vídni
program
  rok vydání   název (podnázev)
  2021   NGP: Veletržní palác / Trade Fair Palace