Zbyněk Havlíček

* 22. 5. 1922, Jilemnice (Semily), Česká republika (Czech Republic)
† 7. 1. 1969, Praha, Česká republika (Czech Republic)
překladatel, básník, psychoanalytik, surrealista

 

národnost: česká
pohlaví: muž

NK AUT: jk01040359

poznámka:
Autor básnických sbírek Meteory, Robinson bez moře, aj., práce v oboru (např. Princip imaginace).

Zbyněk Havlíček

Syn prozaika Jaroslava Havlíčka (1896–1943), bratranec básníka Karla Šebka (1941–1995). Vyrůstal na pražském Spořilově; navštěvoval gymnázium v Praze-Vršovicích a následně v Michli, kde v roce 1941 maturoval; poté vzhledem k uzavření vysokých škol absolvoval jednoroční studium na knihovnické škole. Na jaře 1943 utvořil společně s Robertem Kalivodou, Rudolfem Altschulem, Liborem Fárou a Františkem Jůzkem okruh „spořilovských surrealistů“. Za války rovněž navázal kontakty s Karlem Teigem (později ukončené roztržkou kvůli neshodě nad Havlíčkovým překladem Nadeauových Dějin surrealismu), po válce se seznámil s Jindřichem Heislerem, Toyen, Vratislavem Effenbergerem a Závišem Kalandrou; inspirativní přátelství jej poutalo k básníku Karlu Hynkovi, byl v kontaktu také s autory budoucí strojopisné Edice Půlnoc. V letech 1945–1950 studoval na FF UK psychologii a estetiku, posléze též filozofii, za závěrečnou kvalifikační práci Skutečnost snu mu ovšem byl udělen titul PhDr. až v roce 1991 in memoriam. Od jara do léta 1947 žil o samotě v chatě na šumavské hoře Svaroh, od září do října téhož roku podnikl s Čestmírem Kafkou cestu do Finska. Pracoval jako klinický psycholog a psychoterapeut v psychiatrickém ústavu v Dobřanech u Plzně (od roku 1951, zde osudové setkání s Evou Prusíkovou, manželkou tamějšího internisty Karla Prusíka), a dále na psychiatrickém oddělení fakultní nemocnice v Sadské u Prahy (od roku 1964), kde se věnoval experimentům spojeným s intoxikací LSD. V polovině padesátých let obnovil kontakty se surrealistickou skupinou kolem Vratislava Effenbergera, v letech šedesátých se stal členem tzv. psychoanalytické skupiny. Zemřel na leukémii.

Poezii psal Havlíček již od roku 1939, během svého života však publikoval pouze sporadicky, převážně teoreticky zaměřené stati a polemiky (mj. v časopisech Vesmír, Československá psychiatrie, Plamen). Básně poprvé otiskl až v Orientaci (1966) a v Literárních listech (1968); ve Světové literatuře vyšly roku 1967 rozsáhlé ukázky z jeho překladů surrealistických dokumentů a poezie (mj. básní ze sbírky Georgese Hugneta Sedmá strana kostky). Ukázky z jeho díla uveřejněné v revui Analogon, v časopisu Universita Karlova a ve sborníku UDS / Surrealistické východisko 1938–1968 vyšly roku 1969 již posmrtně. Později byly Havlíčkovy texty tištěny až po roce 1989 v Tvaru, Lidových novinách, Tvorbě, Metropolitním Telegrafu a Hostu (v č. 3/1998 sb. Levou rukou, ed. J. Typlt). Rozsáhlý tematický blok věnoval Havlíčkovi časopis Souvislosti (č. 3/2010), kromě reflexí jeho díla byly zařazeny i ukázky z jeho básnické tvorby, rukopisných sešitů a deníků.
Havlíček se příležitostně účastnil samizdatových projektů: v roce 1951 publikoval ve třech exemplářích česko-francouzské vydání svého básnického díla Kabinet doktora Caligariho (francouzský překlad pořídila Anna Fárová, jejíž manžel Libor Fára svazek graficky upravil a doprovodil ilustracemi), v roce 1960 vznikly dva opisy sbírky Lístky do památníku – Verše pro malou If. Havlíček též přispěl do ineditních sborníků Objekt 3 (1958), Objekt 4 (1960) a Objekt 5 (1962) a byl zastoupen v magnetofonové přehlídce surrealistické a experimentální poezie Antologie 1962. Po Havlíčkově smrti věnoval soustředěnou ediční pozornost jeho dílu Vratislav Effenberger; k ohlášeným knižním vydáním nedošlo, v roce 1979 však týž editor vydal v samizdatové edici Jaromíra Ptáčka průřez Havlíčkovou básnickou tvorbou a esejistikou Dialektika poezie a revoluce (1982 reeditováno v samizdatové edici Surrealistické skupiny Studijní materiály a dokumentace) a jeho diplomovou práci Skutečnost snu, nerealizován zde zůstal již připravený výbor z teoretických prací Princip imaginace. Desáté výročí Havlíčkova úmrtí připomněl v témže roce sborník Zbyněk Havlíček 1922–1969. "Speleolog v hlubinách nevědomí" (smz. 1979, ed. S. Dvorský ve spolupráci s F. Jůzkem), pásmo vzpomínkových textů autorových přátel, přetištěné oficiálně jako dokumentární příloha souborného vydání autorových teoretických statí a esejů (Skutečnost snu, 2003). Samizdatových vydání se Havlíčkovy texty dočkaly i mimo surrealistický okruh: v edici Popelnice vyšla sbírka Miluji, tedy jsem a esej Princip imaginace (společně v roce 1979), sbírka Meteory a básnická skladba Útěky z katastrof (obojí v smz. edici Ilji Matouše). Později byly Havlíčkovy texty zařazeny také do samizdatových sborníků Básníci a samotáři (1984, eds. O. Fibich, J. Brixi) a Pražský surrealismus (ed. V. Kolinger). Roku 1986 dokončil Pavel Čepický strojopisný soubor Zbyněk Havlíček: Poezie, který se stal východiskem prvního oficiálního vydání Havlíčkova básnického díla Otevřít po mé smrti (1994), připraveného Jiřím Brabcem.
Kromě vlastní tvorby se Havlíček věnoval také překladům autorů surrealistické orientace. Již v roce 1946 vznikl pro nakladatelství Girgal překlad Nadeauových Dějin surrealismu, sazba knihy však byla v roce 1948 rozmetána. K opětovnému pokusu vydat toto dílo došlo koncem šedesátých let v nakladatelství Obelisk, nakonec však bylo v roce 1972 realizováno pouze tzv. studijní vydání (náklad 100 ks, z nichž většina skončila ve stoupě). Toto vydání se později šířilo v samizdatových přepisech, v úplné podobě (tedy včetně Havlíčkova doslovu a rozsáhlého oddílu dokumentů) se však publikace dočkala knižního vydání až v roce 1994. Havlíčkovy překlady byly také zařazeny do samizdatového sborníku Zlato času (ed. V. Zadrobílek). V rukopisech dosud zůstávají Havlíčkovy povídky a deníkové zápisky, stejně jako záznamy snů, dosud ojediněle publikované časopisecky (Tvar). Používal pseudonym Tau.

V surrealistické poezii Zbyňka Havlíčka bezprostředně rezonovaly podněty obraznosti básnického díla André Bretona a kriticko-paranoické metody Salvadora Daliho; v konfrontaci s dobovými a hlubinně psychologickými zdroji byla ovšem tato inspirace přetavena do zcela svébytné podoby. Poetika jeho prvních veršů a básnických cyklů vyrůstala z kultu imaginace, suverénního umění metafory, všemocnosti snu a touhy (Menhiry, 1943, vydání zamítnuto; Zem zemřít, 1945; Meteory, 1944; Odvahu!, 1946, vydání 1948 zakázáno; Samotáři financují hru, 1947; Robinson bez moře, 1947; Karlotta plove prsa, 1947, Suomi, 1947). Už tehdy jeho tvorbu doprovázel silný erotický akcent, jenž mohl ústit až do užívání sexuálně explicitních vulgarismů (Levou rukou, 1948). V dalších autorových skladbách a cyklech, vznikajících v ústraní na začátku padesátých let a šířených v opisech, jsou romantické postuláty programově konfrontovány se společenskou realitou. Skutečnost světa umění, světa každodenního i oblast snu se střetávají s brutalitou politiky (Kabinet dra Caligariho, 1951; Stalinská epocha, 1951; Karlotta menstruuje, 1951; Tse-Tse, 1951; Způsob šedesátý třetí, 1951; sbírka sentencí a aforismů Prolegomena poezie, 1951, aj.). Po sedmileté odmlce, příležitostně vyplňované psaním privátní milostné lyriky (Lístky do památníku – Verše pro malou If, 1954–60), se k surrealistické poezii vrátil sbírkou Miluji, tedy jsem (1958, připravované vydání stejnojmenného souboru 1969 znemožněno). Usiloval v ní o symbiózu erotických motivů a politických a psychologických reálií moderní doby a v tomto duchu rozvíjel metaforu lásky jako destruktivního a sebedestruktivního aktu. Ve smyslově naléhavých, rozjitřených metaforách dospíval až k zpovědní imaginativní lyrice (mj. ve skladbách a básnických cyklech Tvůj klín nivelizační značka kam sahala má hlava při poslední povodni, 1960; Referát k mezinárodní situaci, 1960; Plivnutí na prapor, 1962; Izraelské plavky, 1962; Útěky z katastrof, 1962; Z malého testamentu, 1962; Otevřít po mé smrti, 1963-64; Pekingský hematom, 1966), místy s otevřeně sebereflexivním či autobiografickým obsahem (List z deníku, 1961; Žiji život a píši báseň, 1961). Vypjatě imaginativní ráz nesou i některé listy jeho intimní korespondence psané v průběhu šedesátých let (knižně ve svazku Zbyněk Havlíček: Dopisy Evě / Eva Prusíková: Dopisy Zbyňkovi, 2003). Komplementárně a vzájemně inspirativně Havlíčkovu tvorbu doplňovaly odborně zaměřené stati a eseje (souhrnně v souboru Skutečnost snu), průzračně ilustrující autorovo bytostné postavení na pomezí surrealismem inspirované tvůrčí činnosti a psychoanalyticky orientovaného poznání. Ústředním tématem Havlíčkových teoretických textů (mj. Básnický obraz a schizofrenní symptom, 1957–1958; Princip imaginace, 1962; Psychoanalýza a imaginativní umění, 1968, ad.) byly vztahy mezi poezií a snem a uměním a psychopatologií. Pozornost v nich soustředil na vlastní básnickou činnost a její psychické zdroje, problematiku snu, otázku tvorby a poznání (sledovanou na pozadí surrealismu), souvztažnost poezie a schizofrenie a dvojjedinost principu imaginace a principu interpretace. Systematické úsilí o poznání a analýzu procesů tvorby jej přivedlo k objevu Metody Monte Carlo (1963), koncepčně využívající v poezii role náhody.
Vladimír Novotný (1995); Jakub Sedláček (2007); Veronika Košnarová (2017), slovnikceskeliteratury.cz, 6.5.2018

Zbyněk Havlíček

 

Zbyněk Havlíček

rok od - do   škola, obec, fakulta, zaměření, profesor
1943 - 1950   Univerzita Karlova, Praha, Filozofická fakulta, psychologie

Zbyněk Havlíček

rok od - do   instituce, obec, poznámka
???? - ????   Dobřany (Plzeň-jih), Dobřany (Plzeň-jih), psychoterapeut v psychiatrické léčebně
???? - ????   Spořilov, Praha (Hlavní město Praha), Spořilov, Praha (Hlavní město Praha), okruh spořilovských surrealistů

Zbyněk Havlíček

rok od - do   skupina, *vznikla, poznámka
???? - ????   Okruh spořilovských surrealistů, *
???? - ????   osobnosti (Plzeňský kraj), *
???? - ????   osobnosti (Praha 4), *

Zbyněk Havlíček

autorská
termín   název výstavy, místo konání
2019/07/01 - 2019/08/04   Zdeněk Paták: Zbyněk Havlíček - Otevřít po mé smrti, Polička/Shelf (malá galerie autorské knihy v Centru současného umění DOX), Praha
kolektivní
termín   název výstavy, místo konání
1996/10/15 - 1997/01/05   Český surrealismus 1929-1953, Městská knihovna Praha, Praha
2008/12/16 - 2009/02/28   Praga da una primavera all´altra 1968 - 1969, Palazzo delle Esposizioni, Řím (Roma)
2009/05/22 - 2009/02/30   Praga da una primavera all´altra 1968 - 1969, Chiesa di San Francesco, Udine
divadelní pořad
termín   název výstavy, místo konání
nedat   Tíha let, Divadlo hudby (Galerie Titanic), Olomouc (Olomouc)

Zbyněk Havlíček

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2008   Praga da una primavera all´altra (1968 - 1969)
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1972   La Poésie surréaliste tchèque et slovaque (1934-1969), Gradiva, Brusel (Brussels)
  1991   Slovník zakázaných autorů 1948-1980, Státní pedagogické nakladatelství, n.p., Praha
  1992   Melancholie a vzdor (Eseje o moderní české literatuře), Československý spisovatel, Praha
  1996   Český surrealismus 1929–1953, Galerie hlavního města Prahy, Praha
  2017   Spořilov (Komunita a její osobnosti), Prostor - architektura, interiér, design, Praha
antologie/sborník
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1970   Kdy zemřeli…? (Přehled českých spisovatelů a publicistů zemřelých v letech 1967 - 1970, 1935 - 1936 a dodatek do ´Kdy zemřeli 1937 - 1966´), Národní knihovna České republiky, Praha
encyklopedie/slovník
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1982   Dictionnaire général du Surréalisme et de ses environs, Office du Livre S.A., Fribourg
  1995   Slovník českých spisovatelů od roku 1945 (Díl 1, A - L), Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1969   Symbol a realita, Surrealistické východisko 1938 1968, 83-90
  1992   Proti rekvizici mozků, Metropolitní Telegraf
  1996   Years of long days (Surrealism in Czechoslovakia), Third Text, 15-28
  2009   Vědomí jako princip imaginace v metapoetických textech Zbyňka Havlíčka, Symboly obludností, 279-294
  2010   Vysunovací krása, Souvislosti, 181-193
www
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  ????   Zbyněk Havlíček (cs.wikipedia.org), cs.wikipedia.org
bibliografický katalog
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1994   Česká nezávislá literatura v ohlasech (Výběrová bibliografie knih a článků od roku 1990), Nakladatelství Primus, Praha
divadelní program
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1989 -   Tíha let
informační leták / informace kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1996   Czech Surrealism 1929-1953, Galerie hlavního města Prahy, Praha
  1996   Český surrealismus 1929-1953, Galerie hlavního města Prahy, Praha
kalendárium
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2008   Kalendárium osobností západních Čech na rok 2009 (Textová část), Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, Plzeň (Plzeň-město)
parte
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1969   Zbyněk Havlíček

Zbyněk Havlíček

kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1994   Otevřít po mé smrti, Český spisovatel, a.s., Praha
  2003   Dopisy Evě / Dopisy Zbyňkovi, Torst, Praha

Zbyněk Havlíček

katalog autorský
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1993   Václav Tikal, Muzeum umění Olomouc, Olomouc (Olomouc)
katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  2011   Surrealistická východiska (1948-1989) (Odklony - návraty - přesahy), Památník národního písemnictví, Praha
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1967   Magnetická pole, 7..ročník, 4.číslo, Československý spisovatel, Praha
antologie/sborník
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1980   Aus den Kasematten des Schlafs (Tschecho-slowakische Surrealisten)
  1983   Le surréalisme en Tchécoslovaquie (Choix de textes 1934-1968), Gallimard, Paříž (Paris)
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1969   Básnický obraz a schizofrenní symptom, Surrealistické východisko 1938 1968, 48-54
  1969   Meteory, Surrealistické východisko 1938 1968, 56-57
  1969   Na rubu válečných bařin... (Lyrismus, antilyrismus a básnická ironie), Surrealistické východisko 1938 1968, 60-61
  1969   Otevřít po mé smrti, Zbyněk Havlíček
  1969   Poesie (fragmenty), Surrealistické východisko 1938 1968, 91-97
  1969   Poznání a tvorba, Surrealistické východisko 1938 1968, 16-20
  1969   Psychoanalysa a imaginativní umění, Analogon, 9-13
  1992   Zbyněk Havlíček (Karlotta plave prsa, Kabinet doktora Caligariho (úryvek), Dýka tvých rtů..., Plivnutí na prapor (úryvek), Sladké večerní parfémy...), Metropolitní Telegraf
  1998   A pak tu bylo mládí,, Analogon, 1-1
parte
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1969   Zbyněk Havlíček
periodikum
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1970   Opus international, 19-20.číslo

Zbyněk Havlíček

katalog kolektivní
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1968   Princip slasti
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1994   Dějiny surrealismu a surrealistické dokumenty, Nakladatelství Votobia, Olomouc (Olomouc)

Zbyněk Havlíček

katalog autorský
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1988   Čestmír Kafka: Kresby a obrazy z let 1942-1947
kniha
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1985   Internáty (Kresby Čestmíra Kafky z let 1943-45), Uměleckoprůmyslové museum, Praha
podřazený dokument
  rok vydání   název (podnázev), vydavatel, obec
  1968   Přerušený sen Záviše Kalandry, Výtvarná práce, 7
  1968   V Městské knihovně v Praze byl 7. března zahájen..., Výtvarná práce, 2
  1969   Nová hlediska, k nimž dospěl surrealismus..., Surrealistické východisko 1938 1968, 29-36
  1993   Vzpomínky I, Box, 29
  1993   Vzpomínky II, Box, 3.číslo, 30
  1997   Surrealismus bez pověr a iluzí anebo Naopak, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 1.číslo, 2
  2000   Lexigrafie na pranýři aneb postesky české nad polským poloslovníkem literatury, Tvar 13, 12-13