Jiří Bárta
* 7. 4. 1931, Pyšely (Benešov), Česká republika (Czech Republic)
malíř, architekt, kurátor, grafik, publicista
národnost: česká
pohlaví: muž
NK AUT: mzk2004257456
poznámka:
NK - Barta, Jiří, 1931 -
Odkaz. forma
Bárta, Jiří, 1931-
-
1979-1981 externí vědecká aspirantura na ČVUT, Praha, Fakulta architektury, školitel doc. ing. arch. Věkoslav Pardyl, CSc
-
Ceny
1954 – celostátní soutěž armádní umělecké činnosti – 1.cena
1980 – celostátní soutěž na čalouněný nábytek (spolupráce ak.arch.K.Lapka) -1.cena
1983 – celostátní soutěž na soubor sedacího nábytku – 3.cena
Výstavy kolektivní:
1960 - Výstava studentských prací, Praha - nábytek
1980 - Výstava čs.skla,Goteborg – skleněné objekty
1980 - Výstava čs.skla, Mnichov – skleněné objekty
1981 - Corning Glass Shop, USA – skleněné objekty
1982 - Židle 1982, Praha – židle
1983 –Výtvarní umělci životu a míru. Výstava malířství, sochařství, grafiky a užitého umění
k výročí Vítězného února, Praha
1984 - Výstava čs.skla, Kodaň – skleněné objekty
1985 –Vyznání životu a míru. Přehlídka čs.výtvarného umění k 40.výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou, Praha – nábytkový soubor FUGA, skleněný
objekt
1985 – Vyznání životu a míru. Přehlídka čs.výtvarného umění k 40.výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou, Dom kultúry, Bratislava – nábytkový soubor
FUGA, skleněný objekt
1987 - Čs.užité umění v Budapešti a Soproni – sedací nábytek
1988 - Židle 1988, Praha – židle
1988 - Interart, Varšava – skleněné objekty
1991 - ELAM CO.,Japonsko – skleněné objekty
2006 -13 - Spořilovské salony I - VIII – pastely,fotografie,akvarely,grafika
Výstavy samostatné:
2006 - galerii Břehová, Praha 1 – pastely
2006 – Kulturní dům Sigma, Praha 4 - pastely
2008 - Domov Sue Ryder, Praha 4 – grafika, akvarely, pastely
-výtvarník/osoba v dokumentech
1982 – katalog Arte Aplicado Checoslovaco, Budapešť, Sopron, Maďarsko
1983 - Glass Review/10 - A.Langhamer: Contemporary Use of Glass
in Architecture, str.34-36
1984 – Glasrevue/5 – M.Klivar: Jiří Bártas Glassobjekte, str.25-27
1984 – katalog Moderne skulptur i glas fra Tjekkoslovakiet, Kodaň, Dánsko
1985 – Vyznání životu a míru (Přehlídka československého výtvarného umění
k 40.výročí osvobození Československa Sovětskou armádou)
1986 – Průmyslový design/4 – L.Žižková: Nové výtahy z Transporty, str.14,15
1986 – katalog Židle 86,oborová výstava, Praha
1992 – katalog Asociace interiérových architektů (AIA), Praha
2003 – Přírůstky sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze v letech
1992-2002, str.36, Praha
-kurátor
1982 – komisař výstavy Arte Aplicado Checoslovaco, Budapešť, Maďarsko
1982 – komisař výstavy Arte Aplicado Checoslovaco, Sopron, Maďarsko
-publikace
1971 – Analýza bydlení s ohledem na potřebu nábytkového vybavení domácnosti,
ÚBOK – kolektiv autorů
1972 – Stanovení funkčních hodnot jednotlivých druhů nábytku, ÚBOK – kolektiv
autorů
1978 – Nábytek – člověk – bydlení, Československé středisko výstavby
a architektury, ÚBOK (Ústav bytové a oděvní kultury) – kolektiv autorů
1987 – Knižnice Domova:Obývací pokoj, SNTL (Nakladatelství technické
literatury,n.p.) – kolektiv autorů
působení
1950 -1952 družstvo AMS, družstvo architektů, malířů, sochařů, Praha –
reklamní grafik
1961 – 1967 Generální investor výstavby hl.m.Prahy, Praha – dokumentátor
1967 – 1971 Tomos, knihařský a polygrafický podnik, Praha – vedoucí závodu
propagace
1971 – 1979 Ústav bytové a oděvní kultury (ÚBOK), Praha – vývojový pracovník,
designer
1980 – 1991 Nakladatelství technické literatury (SNTL),Praha – šéfredaktor
čas.Domov
1991 - svobodné povolání
Jiří Bárta
Po maturitě na reálném gymnasiu v Benešově (1950) byl zaměstnán jako reklamní grafik v družstvu AMS. Po skončení základní vojenské služby v letech 1952-1955 začal studovat Fakultu architektury a pozemního stavitelství ČVUT, kterou v roce 1961 dokončil. V průběhu studia pokračoval ve své předškolní profesi a začal pro tehdejší Mladou frontu navrhovat titulky pro sportovní část těchto novin. Později pracoval na závažnějších propagačních úkolech – prospektech, výstavách, plakátech apod.; věnoval se také knižní grafice. Pracoval pro firmy Řempo Praha, Romo Fulnek, nakladatelství Mladá fronta, Ministerstvo zdravotnictví aj.Tato – v podstatě vedlejší pracovní činnost – zajišťovala v převážné míře jeho ekonomické podmínky pro studium.
Po ukončení studia na vysoké škole byl zaměstnán u Generálního investora výstavby hl. m. Prahy. V té době učil také externě na LŠU – výtvarný obor. V roce 1967 přešel do Tomosu do funkce vedoucí závodu propagace, posléze pak v roce 1971 do Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK), kde byl zaměstnán jako vývojový pracovník-designer. Během činnosti v ÚBOK si nechal také patentovat víceúčelový nábytkový spoj (č. patentu 164200).
Stále častěji se věnoval interiérové tvorbě a celkem navrhl cca 26 interiérů, většina z nich realizovaných.
V roce 1968 byl přijat za člena Svazu československých výtvarných umělců. Průběžně se vracel k výtvarné činnosti, která vyústila k dlouhodobé spolupráci s ak. mal. Vladiomírem Jelínkem, sklářem, se kterým v průběhu asi dvaceti let vytvořili více než dvacet návrhů výtvarných děl (vitráže, skleněné objekty, dělící stěny apod.), umístěných a realizovaných v architektuře. V té době navrhl novou technologii rozptylných skleněných ploch (na pásky rozřezané tabulové sklo, následně slepené v plochu), ve které realizoval řadu skleněných objektů, několikrát vystavených na domácích i zahraničních výstavách.
V roce 1981 mu byla udělena vědecká hodnost kandidát technických věd CSc.
Byl členem různých výtvarných komisí – Keramické závody Znojmo, komise pro udělování Zlatých medailí v rámci veletrhů Brno, výtvarná rada ÚBOK, výtvarná rada Sklo Union Teplice, výtvarná komise SNTL.
V roce 1982 byl také komisařem výstavy Československé textilní, keramické a skleněné miniatury v Budapešti a Soproni.
Účastnil se různých soutěží na nábytek, ale i designu.
Své práce prezentoval na výstavách doma i v zahraničí, v průběhu času se účastnil asi patnácti společných nebo samostatných výstav.
Byl také oponentem diplomových prací na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v roce 1968 a 1978, ale i oponentem kandidátské disertační práce na Fakultě architektury v roce 1987.
V roce 1989 navrhl nábytkový soubor Polychrom 2000, který byl reminiscencí na malovaný nábytek. Některé části souboru byly realizovány, jídelní set se stal součástí sbírek Uměleckoprůmyslového musea, stejně jako židle z roku 1982.
Po roce 1990 se spíše věnoval interiérové tvorbě, často pro soukromé investory, ale také interiérům pro veřejné účely.
Po roce a2005 se pak začal výhradně věnovat výtvarné činnosti, realizoval např. samostatnou výstavu pastelů v Galerii Břehová (2006) a další.
Žije a tvoří v Praze 4.
Jiří Bárta, 2014/02/09
Jiří Bárta
zdroj: http://www.prostor-ad.cz/